zaterdag 9 september 2017

Poep en plas en héél veel water - oftewel, zindelijkheidsperikelen

Onze oudste zoon is vier en half en vorig jaar rond deze tijd was hij een paar maanden zindelijk. Het had wat voeten in de aarde, want hij wou absoluut niet op de wc, maar we kochten een familie wc-bril en dat leek te helpen. Hij was een paar maanden zindelijk en toen kwam de eerste terugval. Ik was bijna uitgerekend van ons meisje en dat leverde wat spanning op en nog voor de geboorte van zijn zusje had hij vrijwel dagelijks ongelukjes. Hem helpen was bijna onmogelijk want daar werd hij alleen maar dwarser van. 
Een paar weken/maanden na de geboorte van zusjelief ging het weer de goede kant op en had ik goede hoop dat het voor zijn 4e verjaardag voor mekaar zou zijn. Maar school kwam eraan en ja daar kwamen de ongelukjes weer. Na de eerste schoolweken ging het beter maar na de eerste vakantie ging het ook weer slechter. 

Eén jaar zindelijkheidsontwikkeling 

En zo waren we een jaar verder. We hebben van alles geprobeerd; ik ben geen voorstander van belonen maar we hebben een stempelkaart geprobeerd met bijbehorende cadeautjes, we hebben vaste tijden afgesproken, we hebben hem meer bloot laten lopen, weer een luier aan, het helemaal los laten en niet mee bemoeien, hem zelf zijn onderbroeken laten wassen, maar toen was de inspiratie op. 
Een paar weken voor de zomervakantie zat ik met mijn handen in het haar en overwoog eens naar de huisarts te gaan. Niet omdat ik denk dat er wat mis is, maar omdat ik hoop op goede tips of vreemde ogen die dwingen en dat zoon dan misschien wat beter zijn best gaat doen om mee te werken aan een oplossing. Een vriendin van mij opperde om de zomervakantie nog af te wachten omdat dat hem misschien goed zou doen. Vrijwel direct na de start van de vakantie stopte hij met dagelijks poepen in zijn broek. De plasongelukjes werden echter frequenter dus we spraken af een alarm te zetten, 4x per dag verplicht even naar de wc. Als ík hem verzoek naar de wc te gaan kan ik rekenen op een uitbarsting maar het alarm was een gouden greep, want zonder morren ging hij direct. Al na 4 dagen ging hij spontaan tussendoor naar de wc en een paar dagen later stopten we alweer met het alarm en zo kwam het dat hij de hele zomervakantie zindelijk was (op een enkel ongelukje na maar dat vind ik niet meer dan logisch).
Yes! dacht ik, het is eindelijk voor mekaar!!! 

Een nieuw schooljaar en een nieuwe terugval

De eerste schoolweek ging ook helemaal goed! Ik kon het bijna niet geloven en durfde dus ook nog niet echt te juichen. Dat was niet voor niks, afgelopen week heeft hij meermaals in zijn broek geplast ende laatste 4 dagen ook weer gepoept :(
Inmiddels is er toch een afspraak gemaakt bij de huisarts, ik ga eerst maar eens alleen om mijn ervaringen te delen en informatie in te winnen. 
Vanmorgen dacht ik nog eens aan het succes van het alarm begin van de zomervakantie. Ik bedacht dat we misschien een plashorloge konden kopen voor hem. Daar kan je 8 alarmtijden op instellen en het heeft ook een trilfunctie zodat niet iedereen op de hoogte is van het signaal. Vandaag voerden we het alarm weer in en het werkte goed voor het plassen, maar helaas 's avonds toch nog poep in zijn broek. Dus nu weer twijfel of ik het horloge zal aanschaffen voor hem. 

De één is de ander niet

Zijn broertje is net 3 en gaat hem bijna voorbij. Die vindt de wc hartstikke interessant maar nog het meest vanwege het doorspoelen en handen wassen. Hij is dol op water en gaat maar wat graag naar de wc want dan mag hij doorspoelen en handen wassen. En zo gaan er ineens héél veel liters water doorheen. Want hij kan met gemak elk half uur plassen. Inmiddels gaat hij wat minder vaak en afgelopen weken wil hij steeds weer liever een luier aan. Hij heeft luierbroekjes met het idee dat hij daarmee makkelijk ook naar de wc kan, maar daar ziet hij het nut niet van in, een luier is een luier en die kun je maar beter benutten ;)
Toch blijft hij geïnteresseerd in de concepten plassen, poepen en wc dus ik verwacht dat het bij hem wel goed komt voordat hij naar school gaat. 

Veel water

Zo gaat er dus veel water doorheen, veel doorspoelen en handen wassen bij de jongste en véél was bij de oudste. Ik zal blij zijn als we dit weer achter de rug hebben. In het opvoeden van de kinderen vind ik dit één van de lastigste dingen om mijn aanpak te bepalen. Hoe ging dit bij jullie kinderen, als vanzelf of had het ook wel wat voeten in de aarde?

3 opmerkingen:

  1. Oh wat lastig als het niet vanzelf gaat. Goed dat je een afspraak hebt gemaakt. Hoe gaat de school ermee om? Hopelijk gaat dat de knop snel definitief om.

    Hier gaat het ook niet vanzelf, helaas. Een aantal maanden terug heb ik haar luier uitgedaan en niet meer om gedaan, behalve voor de nacht. Al snel plaste ze op de wc, ze regelde het zelf en ik kon bij wijze van op de bank blijven zitten. Poepen duurde een paar dagen, maar ook dat fijn uiteindelijk goed. Dat duurde een kleine week en sindsdien poept ze iedere keer in haar broek. Soms op de wc, maar dat is dan vooral geluk omdat ik haar als de bliksem er op zet zodra ik door heb dat ze moet poepen. Ik weet niet zo goed wat we ermee moeten. We rommelen nog maar door. Ze is bijna 3, dus geen stress van school gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo voelt het precies, we rommelen maar door. Je hebt er soms zo weinig invloed op.

      Verwijderen
  2. Het wisselde ook behoorlijk per kind bij ons. Zindelijkheidstraining kan best veel tijd vergen inderdaad....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen