maandag 31 juli 2017

Naar de markt om kwart voor vijf

Ik lees altijd met grote interesse en soms enige verbazing wat Teunie van de blog Eenvoudig Leven aan het einde van de dag bij 'haar' groenteboer op de markt kan ophalen voor een klein prijsje. Met een groot gezin is dat natuurlijk hartstikke fijn en komt het meeste wel op.

Bij ons in het dorp is een kleine weekmarkt, maar daar kom ik maar zelden. Er staan een groenteboer, viskraam, kaasboer en dierenwinkel. De kwaliteit van de groenteboer en viskraam is helaas niet zo best dus ik koop er eigenlijk zelden tot nooit. Ik heb bij de groenteboer weleens geprobeerd af te dingen op groente en fruit die hun beste tijd wel gehad hadden, maar daar was hij totaal niet ontvankelijk voor.

Ons marktuitje

Omdat het nu een goede tijd is voor onder andere aardbeien en kersen en we graag jam wilden maken en wat fruit in de vriezer hebben voor smoothies en toetjes gingen we zaterdag naar de markt in de stad hier nabij. Nu kunnen wij de groenteboer niet van al zijn voorraden afhelpen maar we hoopten wat mooie deals  te kunnen maken.
We zorgden dat we er tussen half vijf en vijf uur waren en bekeken eerst even de prijzen zoals ze op de bordjes stonden. Thuis hadden we al bedacht wat we ongeveer uit wilden geven per soort groente of fruit. Nu zijn wij beiden niet de beste onderhandelaars en die maximum prijzen helpen enorm om niet te snel akkoord te gaan met een kleine prijsverlaging.
Uiteindelijk kochten we 4 kg kersen, 6 kilo aardbeien, 3 kilo appels, 8 mango's, 1,5 kg kastanjechampignons, 1 kg tuinbonen, 1 kg sperziebonen en 6 paprika's.
De kosten vielen me nog wel tegen, we hebben weleens betere zaken gedaan op de markt, maar ik moet zeggen dat de kwaliteit nog behoorlijk goed was en dat was in zekere zin in ons nadeel.

Nu kunnen wij helaas de groenteboer niet van zijn voorraden af helpen, dat zou voor ons veel te veel zijn. En we komen er ook niet regelmatig omdat het niet in onze woonplaats is. Dat maakt het moeilijker denk ik om mooie deals voor restanten groente en fruit te krijgen. Of we echt veel bespaard hebben is de vraag, maar we zijn tevreden met wat we hebben en het was een leuk uitje ☺

's Avonds gingen we direct de keuken in en hebben we 16 potten jam gekookt en een paar kilo fruit gesneden en ingevroren. De mango's hebben we in plakken gesneden en gedroogd, dat vinden we een heerlijk tussendoortje (en dat is wel echt véél voordeliger dan in de winkel kopen, dus toch iets bespaard ;))

6 opmerkingen:

  1. Ik kan ook totaal niet onderhandelen, dus ik zou dat helaas op de markt ook niet goed kunnen. Fijn dat je toch wel wat voordeel hebt gehad!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gedroogde mango is inderdaad verrukkelijk. Hoe droog je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snijd plakken van een halve cm dik, rijg ze aan satestokjes en leg die dan op een rooster in de oven. 50 graden hetelucht met de deur op een kier laat ze mooi drogen. Je kunt ze ook stuk dunner snijden dan droogt het een stuk sneller.

      Verwijderen
  3. Ik heb met een paar bedrijven ook een goed contact opgebouwd, ik ben er al jarenlang goede klant, dan komt de gunfactor om de hoek kijken.
    Vijf weken geleden heeft de visboer me gematst ik zou vis meenemen en was mijn portomonee vergeten, en omdat ik altijd pas bestel als ik hem in de hand heb liet ik mijn beurt gaan om mijn tas te doorzoeken. Dat viel Hans op en hij vroeg of ik de boodschappenlijst kwijt was, mijn antwoord dat ik geen betaalmogelijkheid bij me had leverde me een mevrouw u bent hier bijna elke week en u kunt het zo meenemen op. U betaalt de volgende keer gewoon. Maar ik ga vier weken weg hierna. Nou daarna dan. Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren voor mijn werk ben ik gaan betalen. En erna heb ik vis gehaald ( ik red het niet altijd om voor het wegrijden van de visboer weg te gaan op mijn werk). Het ging om dik 80 euro die keer ( feestje met gerookte zalm en barbecue).

    De korting krijg ik, die beding ik niet. De restpartijen zijn met de jaren mooier geworden. En ja ik koop ook voor de volle prijs! Absoluut.

    Als ik marktkoopman was zou ik nieuwe, eenmalige aan het eind van de markt om hoge korting vragende klanten echt niet de mooiste partij en de bodemprijs toekennen. Zoals ik ook niet de eerste tijd vier kilo bruine bananen bij de twee kilo gewone bananen kreeg voor een kwartje. En de zes kilo roodfruit waar ik vandaag saus van heb staan koken was voor een euro bij de groente. Gemiddeld geef ik 10-20 euro uit bij de groente kraam, wekelijks minimaal10 euro aan gewoon spul voor de gewone prijs. En soms geef ik een potje saus of jam aan de marktkoopman, gewoon omdat het kan. Het werkt twee kanten op.
    Een poosje terug had ik de leiding over een etentje voor 50 personen, toen heb ik alle fruit en groente en aardappels via hun gekocht, als ik even de kans heb doe ik dit soort dingen via de markt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de goede aanvulling, het heeft zeker veel te maken met een gunfactor. De korting waar ik voor ga is voornamelijk de korting die de marktkoopman zelf al geeft op het einde van de dag. Maar soms zoals bij de aardbeien waar al schimmel op zit vind ik dat ik best iets minder kan betalen als ik veel meeneem. Wat ik er niet bij schreef is dat ik alleen bij de aardbeien en kersen om korting vroeg. Voor de rest heb ik de normale prijs betaald behalve de champignons want die bood hij me zelf aan om allemaal mee te nemen voor een klein bedrag. Ik zou graag wekelijks een markt opzoeken maar dat is ivm de afstand gewoon niet praktisch.

      Verwijderen