maandag 26 juni 2017

Tuinbonen uit eigen tuin

Afgelopen week aten we voor de tweede keer tuinbonen uit eigen tuin. Tot een jaar geleden moest ik nog niks weten van tuinbonen. Ik vond ze ronduit smerig als mijn moeder ze klaarmaakte met spekjes en een karnemelksausje. Ook de rest van mijn familie waagde zich er niet aan.
Maar inmiddels vind ik ze zo lekker dat ik ze ook in mijn eigen tuin heb staan ☺

Groentepakket

Vorig jaar hadden wij rond deze tijd een biologisch groentepakket van Beterbio en daarin zaten ook tuinbonen. Dus ging ik op zoek naar een recept waar ik ze in kon verwerken en dat vond ik. Het was dit recept van Jamie Oliver https://www.jamiemagazine.nl/recepten/tuinbonen-met-romige-pasta.html waar ik mee begon, maar inmiddels maak ik het net een beetje anders. Ik gebruik spekjes want die heb ik altijd in huis en geen munt want daar houd ik niet van. Ik vind alleen tuinbonen wat saai dus ik doe er altijd wat tomaatjes doorheen.

Recept tuinbonenpasta

Tuinbonenpasta met spekjes voor 3-4 personen

Ingrediënten:
  • 200 gram gerookte spekreepjes
  • 2 tenen knoflook
  • een scheutje witte wijn
  • 250 ml slagroom
  • +/- 10 cherrytomaatjes
  • pasta voor 4 personen (hier is dat 340 gram)
  • ten minste 500 gram tuinbonen (als je ze niet dubbel dopt dan zou minder ook volstaan)
  • een beetje peper
  • parmezaanse kaas

Werkwijze:

Ik houd van dubbel gedopte tuinbonen en die maak ik als volgt klaar: kook de tuinbonen 2 minuten en spoel ze dan af met koud water. Daarna kun je eenvoudig het lichtgroene schilletje eraf halen door er met je nagel een sneetje in te maken en dan aan de andere kant te drukken. 

Bak de spekreepjes en fruit de knoflook even mee op het einde. Blus af met de wijn, laat even doorkoken en voeg dan de slagroom toe en laat het even inkoken. Voeg naar smaak een beetje peper toe.
Halveer de cherrytomaatjes en bak ze even aan in olie. Kook de pasta (beet)gaar. 
Voeg de tomaatjes en de tuinbonen toe aan de spekjes in room en schep maar lekker op. 
Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Zelf ben ik niet zo'n tuinbonen-fan, maar dit klinkt wel lekker, mmm... Misschien toch nog eens proberen ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond ze ook altijd smerig, en blief ze eigenlijk nog niet. Helaas heeft mijn man ze wel in de moestuin gezet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen