zondag 18 juni 2017

Hoe gaat het met de moestuin

We hebben bij huis een klein stukje tuin in gebruik als moestuin. Daardoor zijn de mogelijkheden beperkt en dopen we steeds meer tuin om tot moestuin ☺

Wat staat er allemaal in de moestuin en de kas

In de oorspronkelijke moestuin staan nu witte en rode uien, chiogga bietjes (dat zijn bietjes met een spiraalkleur van binnen), wortels en tomaten. De tomaten hebben we altijd in de kas, maar wilde ik in het kader van vruchtwisseling een jaartje buiten proberen. Eenmalig want het is geen succes, dus komende jaren gaan ze weer in de kas en ga ik me even goed verdiepen in de mogelijkheid van een groenbemester. 
Er staan ook nog 4 zielige tuinbonen die ik over had wegens ruimtegebrek in de kas. Het is wel mooi om het verschil te zien, niet alleen qua grootte maar vooral de hoeveelheid luizen!
Verder moet ik nog snel een komkommerplant kopen anders is het de moeite niet meer. De man wil deze liever kopen dan zaaien dus dat doen we dan maar.

Dit zijn de uien wortels en bietjes
En de tomaten langs de kas




















Naast de moestuin staat de kas, die hoorde ook bij het oorspronkelijke plan. Daar staan nu tijdelijk de tuinbonen maar die kunnen er al bijna uit. Daarna plant ik op die plaatsen nog sla en andijvie. Achterin staan daar de paprikaplanten en nog twee overgebleven tomatenplanten maar die zijn nu een beetje verstopt achter de tuinbonen. 
Ik had ook nog een paar pootuien over dus die heb ik voor de tuinbonen gezet en uit één moestuinpotje van de appie kwamen wel 9 paksoiplanten. Een paar gingen in de moestuinbak van de jongens en de rest staat ook in de kas. Helaas zijn die in de kas al heel snel doorgeschoten, dus daar heb ik het buitenste blad afgehaald en de plantjes laten we nog even groeien. De paksoi in de bak van de jongens is wel heel mooi groot gegroeid.

De tuinbonen en uien
(aan de andere kant van het paadje tuinbonen en paksoi)
Achterin de paprikas





















Ik wilde ook graag spruiten maar die worden zo gauw opgegeten door de slakken en rupsen. Nu kreeg ik de tip om planten meer door mekaar te zetten en zeker kolen per stuk her en der te plaatsen. Mijn spruiten staan dus her en der in de voortuin. Daar staan ook twee courgetteplanten aangezien we de voortuin nog niet helemaal vol hebben en er achter geen plek is voor de courgettes. (vergeten foto te maken)

Nu wilde ik ook nog sperziebonen maar ik kampte met ruimtegebrek. Gelukkig was er voor de leibomen nog een strookje grond waar ik nog geen goed plan voor had dus daar zaaide ik mijn boontjes. Ik had geen geduld dus zaaide veel te vroeg en dit was de opkomst. Twee weken geleden zaaide ik in de kas nog nieuw bonen maar daar is niks van opgekomen. Ik geloof dat dit zakje ook al 1 of 2 jaar oud is dus ik vermoed dat de kiemkracht niet best meer is. Vandaag zaai ik de laatste bonen en dan zien we wel wat het nog wordt. 


De leibomen (handpeer, appel en stoofpeer) met daarvoor op de grond de sperziebonen


De kruidenbak en aarbeidentrap

We zijn dol op aardbeien maar ze nemen wel veel ruimte in beslag. Toen zag ik een keer een leuk idee in een tuintijdschrift met een huishoudtrap met daarop allemaal bloemen. Dat zag er zo gezellig uit dat ik ook wel zoiets wou. We kochten deze trap op marktplaats en lieten de zinken bakken op maat maken. Voordeel van de trap is dat de slakken er niet op komen! 



Tot slot misten we nog een kruidentuin. In dit stukje tuin hadden we eerst hoog siergras maar dat hing over het terras heen en over het paadje langs het houthok. Daarom hebben we het toch maar weggehaald en deze bak er neergezet. Zo kijken we niet zo tegen het houthok aan en staan de kruiden mooi op hoogte om ze makkelijk te pakken. De bak is pas net klaar dus staat nog niet helemaal vol. Nu zichtbaar zijn maggiplant, tijm, basilicum, munt, bieslook, rozemarijn en rucola. Heel klein komt nu de salie op en de krulpeterselie is verloren gegaan dus die heb ik opnieuw gezaaid. Inmiddels heb ik er ook nog wat sla in gezaaid en een koolrabi.


Een beetje veel enthousiasme

In mijn enthousiasme heb ik misschien een beetje veel gezaaid. Niet dat het niet opkomt, maar het staat nogal vol nu. De bietjes en uien en wortels staan erg dicht op mekaar en in huis heb ik nog paprikaplanten staan die ergens uitgeplant moeten worden. Ook de kruidenbak staat straks meer dan vol denk ik. Maar wie weet gaat het allemaal precies en heb ik de tuin gewoon goed benut ☺

1 opmerking:

  1. Wat een briljant idee, die aardbeientrap zeg! Dat ga ik aan mijn man doorgeven. Het staat nog leuk ook!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen