maandag 17 april 2017

Pasen in de kerk

Bij ons in de kerk wordt er elk jaar een paasontbijt georganiseerd. Bijna iedereen komt dan en ook veel jongeren die het jeugdwerk ontgroeid zijn komen dan weer een keer. Heel gezellig en leuke bijkomstigheid dat de kerk daarna ook altijd goed gevuld is ;)

Voor ons gezin zijn dit soort activiteiten echt een uitkomst. Omdat er bij ons in de kerk geen kinderoppas is komen wij nog maar zelden samen in de kerk. Twee keer per jaar organiseren we met de kindernevendienst en jeugdkerk een kerkdienst en dan gaat ons hele gezin mee. Dit zijn diensten zonder preek en een beetje geklets tussendoor is niet zo'n punt. Met de feestdagen wil ik graag naar de kerk en nemen we de kinderen ook gewoon mee en dat gaat meestal prima. 
Maar ik vind het voor de kinderen onder de 4, waarvoor geen kindernevendienst of oppas is, teveel gevraagd om het hele uur stil te zijn. Ik doe eens per 3 weken de kindernevendienst en neem dan oudste zoon mee. Zo komt hij toch regelmatig in de kerk. Hij vind het hartstikke leuk en gezellig en dan vind ik het jammer dat we niet vaker gaan.

Gisteren hebben we met de kindernevendienst een tafel achterin de kerk gezet waar de kinderen konden kleuren. Zo konden we zelf ook de paasdienst bijwonen. Dit ging echt hartstikke goed, de groten hielpen de kleintjes en ze hebben heel geconcentreerd zitten werken de hele tijd. 
In sommige kerken komen maar zo weinig kinderen dat ze het altijd zo doen en dat er geen kindernevendienst meer is. Dat zou ik jammer vinden, want tijdens de kindernevendienst krijgen de kinderen wel wat mee van de Bijbelverhalen en dat was gisteren niet het geval. Bovendien moet er dan toch iemand bij zitten lijkt me dus ik zie het voordeel niet zo. 

Ik zal het in elk geval een voordeel vinden als de kinderen allemaal groot genoeg zijn voor de kindernevendienst en we weer regelmatig in de kerk kunnen zitten.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen