donderdag 13 april 2017

Onze wasmachine is een monster

Ik hoor regelmatig van mensen dat er een sokkenmonster in hun wasmachine woont. Niet bij ons, als we er al één hebben dan woont hij onder de bank ;)

Kleine gaatjes in de kleren

Maar er is toch wat mis met onze wasmachine en ik vrees dat de machine zelf nogal hongerig is. 
De laatste tijd heb ik regelmatig t-shirts met gaatjes erin. De eerste keer al meer dan een half jaar geleden, twee shirts waarvan 1 net nieuw. Vreselijk balen maar niks aan de trommel te zien of voelen dus we hielden het op pech. Later een keer een oud shirt met zo'n zelfde gaatje, maar ja oud dus gewoon slijtage dacht ik. Nu weer twee shirts, net nieuw van de kledingbeurs. En ik weet zeker dat de gaatjes er niet in zaten, want ik controleer echt heel goed daar nadat ik er de vorige keer wel twee beschadigde items kocht (waar de prijs toch echt anders suggereerde).

We hebben weer de trommel nagelopen, maar ik voel echt niks. Toch kan het haast niet anders dan dat de machine dit doet. Het is nu opvallend vaak en altijd hetzelfde soort gaatjes. Enige wat ik nog kon bedenken was dat het van ritsen komt, maar dan zou ik het toch altijd al moeten hebben en niet ineens zo vaak in een half jaar tijd. 

Een nieuwe wasmachine dan?

De man riep meteen: we kopen een nieuwe wasmachine, van Bosch of van Miele!
Ik ben wat terughoudender. Ik verdenk ook echt de wasmachine maar vind het toch raar dat ik niks scherps voel. Als ik de gaatjes bekijk lijkt het wel of ze misschien ergens tussen komen, maar waar dan? 
Een nieuwe wasmachine kost een hoop geld. Nu hebben we daar wel onze buffer voor, maar die vult zich niet zo snel aan dus daar ben ik zuinig op. Maar steeds kleren wegdoen omdat er gaatjes in zitten die niet te repareren zijn kost op den duur ook veel geld. 

Ik ben er nog niet uit. Ik kijk het geloof ik nog even aan, maar de eerstvolgende keer kleding met gaatjes zal er actie ondernomen moeten worden. En dan beslis ik daar liever nu over dan wanneer we weer vol frustratie zijn omdat er weer wat kapot is!

14 opmerkingen:

  1. Even met een panty door de trommel gaan en ook de manchet in de deur goed bekijken.
    Dan voel je vanzelf of er iets is wat haken geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die panty is wel een goed idee. Even rondvragen in mijn omgeving of iemand een oude panty heeft, die heb ik namelijk niet in mijn kast ☺

      Verwijderen
  2. Goeie tip van Lianne. Ik heb het wel eens vaker gehoord, dat er toch een heel klein haakje aan de trommel zit waardoor je gaatjes in je kleding krijgt.
    En gebruik je ook wasverzachter? Of gebruikte je vroeger wasverzachter? Dat kan ook gaatjes geven, heb ik gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaatjes door wasverzachter ja? Dat kan ik in elk geval uitsluiten want dat gebruiken we niet.

      Verwijderen
  3. Hallo, voor het eerst lees ik hier.
    Nog niet verder dan deze blog gekomen.
    Mijn vriendin heeft hier ook last van en zij zegt dat t van de rits komt.
    Zij heeft ze altijd wel op t zelfde plek.

    Gr Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je mijn blog gevonden hebt en meteen reageert!
      Enige wat ik kan bedenken is van ritsen van broeken, want van vesten doe ik juist de rits altijd dicht. Hmm, daar zou dus eigenlijk weinig tegen te doen zijn.

      Verwijderen
  4. Het kan ook zijn dat je gaatjes krijgt van ritsen of een riem, ik heb het ook en meestal bij de iets dunnere shirts, precies ter hoogte van m'n riemen. Zo zonde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik inderdaad ook met mijn eigen kleding gehad toen ik nog een bepaald soort riemen gebruikte. Die zijn dus resoluut de prullenbak ingegaan en heb nu altijd riemen met ronde kantjes en hoekjes.
      Deze gaatjes zijn vooral bij kleding van de jongens. Ik heb nog even gedacht aan die schuifknopen op hun broeken maar had ze nu ook in de mouwen zitten.

      Verwijderen
  5. Die gaatjes heb ik ook wel eens! Volgens mij ligt dat niet per se aan de wasmachine.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jou natuurlijk ook niet zo fijn, maar ik ben toch wel blij dat ik schijnbaar niet de enige ben!

      Verwijderen
  6. Een poos geleden al weer zag ik deze uitzending erover: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/12-10-2015/gaatjes-in-t-shirts/ Hier ook; het ontstaat vanzelf in zowel goedkope als dure kleding, maar niet bijv. in spijkerbroeken. Ik denk dus echt dat het aan de kwaliteit van de kleding ligt. Het ontstaat ook op wisselende plekken. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het linkje! Helaas verklaart het niet onze gaatjes vrees ik, want net als bij jou zitten ze op wisselende plekken. Ik verdenk ook de kwaliteit van de kleding wel een beetje maar ben nog niet overtuigd.

      Verwijderen
  7. Heb je niet een haak aan tafelblad zitten? Mijn collega had toen ook steeds onverklaarbare gaten op navelhoogte in haar truien, bleek een heel klein pietepeuterig uitsteeksel aan het bureaublad te wezen.

    Ik heb wat kleding van H&M Conscious voor de kinderen en hoewel er dingen bij zijn die heel lang meegaan is ongeveer de helft complete baggerkwaliteit waar na drie keer wassen gaten inzitten. En ik heb een nieuwe miele en ben erg zacht voor mijn was :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die H&M Conscious ben ik ook niet zo enthousiast over. Is heel los geweven stof en garen lijkt ook niet erg sterk.
      De gaatjes zitten overal; op mouwen, buik rug en zijkant dus het is zeker niet van het dragen. Bij mezelf heb ik dat trouwens wel gehad inderdaad met een bepaalde riem.

      Verwijderen