maandag 10 april 2017

Luiers aan de lijn

Onze dochter is alweer ruim een half jaar oud en ik heb nog geen luier gekocht ☺

Wasbare luiers

Toen onze oudste 7 maanden was las ik voor het eerst over wasbare luiers. Ik was al snel enthousiast en een maand later had ik een huurpakket om één en ander te proberen. 
Omdat ik mijn man ook mee wilden krijgen besloot ik vooral wat zogenaamde all-in-ones aan te schaffen. Deze lijken heel veel op een gewone luier alleen zijn ze dikker. Ik kocht ze tweedehands, want nieuw vond ik ze erg duur en tweedehands zou prima kunnen las ik overal. Helaas werd dit nogal een deceptie; ik had al snel lekkages. Ik besloot wat nieuwe erbij te kopen en stapte deels over op tweedelig: een overbroekje met los erin een katoenen inlegger. Uiteindelijk bleken de all-in-ones gewoon niet zo geschikt voor voor veel plas en gebruikte ik eigenlijk alleen nog maar tweedelig. 
Toen de tweede geboren werd zocht ik een oplossing voor kleine babybillen en stapte ik over op hydrofiele luiers die ik vouwde als luier en vastzette met een luierklemmetje. De eerste tijd voldeed een enkele hydrofiele doek en toen de kleine man meer ging plassen naaide ik van oude flanellen doeken inleggers om erin te vouwen. Toen hij groter werd ging ik ook weer vaker de andere luiers gebruiken. 

Wat vind ik nu fijn

Nu voor het meisje gebruik ik alweer een half jaar hydrofiele luiers naar volle tevredenheid. Alleen voor 's nachts gebruik ik een voorgevormde bamboeluier met nog een extra inlegger omdat ze véél plast. De laatste tijd pak ik weleens een inlegger die ik gebruikte bij de jongens maar eigenlijk ben ik daar helemaal niet zo tevreden meer over. Als ik het achteraf bekijk had ik veel geld kunnen besparen door geen dure luier systemen te kopen maar gewoon alleen maar hydrofiele luiers te gebruiken, eventueel aangevuld met oogjesluiers (lappen net als hydrofiel maar iet dikker geweven).

Bij de jongens gebruikte ik nog wel eens een wegwerpluier omdat ik achter liep met de was, of voor een dagje weg, of op vakantie. Maar inmiddels is het zo'n gewoonte dat ik voor het meisje altijd wasbaar meeneem en als ik niet bij ben dan heb ik inmiddels genoeg reserve liggen wat niet standaard in gebruik is. 

Dat zal wel veel extra werk zijn

Dit hoor ik heel vaak, maar het valt echt mee. Ik heb ongeveer 2 wassen in de week extra. Nu met hydrofiele luiers moet ik ze nog wel vouwen maar dat doe ik lekker 's avonds voor de tv of soms tussendoor als de kinderen aan het knutselen zijn en ik ze een beetje in het oog moet houden. 

De jongens kregen met anderhalf jaar uitslag en zijn beiden weer wegwerp luiers gaan dragen. Voor hen moet ik dus regelmatig naar de winkel. En ik overdrijf echt niet als ik zeg dat ik dat meer gedoe vind dan de wasbare luiers. 

Aan de lijn

Ik droog de luiers aan de lijn, ze zijn zo droog en zo blijven ze mooi in vorm. Een enkele keer zijn ze in de droger geweest maar dan zijn ze heel lastig te vouwen. 

En nu het weer voorjaar is kunnen ze lekker buiten drogen en kan ik er stiekem gewoon van genieten, die witte luiers aan de lijn!


2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Ik heb zelf geen kinderen, maar zou het zeker overwegen om te doen ipv wegwerpluiers :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaa, ik gebruik ook wasbare luiers voor de kids. Bijna 4 jaar geleden gekocht voor maar 150 euro (2ehands compleet pakket) en al voor het 3e kindje in gebruik naar grote tevredenheid. Wat een mazzeltje ;)... En inderdaad; als ze schoon aan de lijn hangen, heeeerlijk :)...

    BeantwoordenVerwijderen