vrijdag 14 april 2017

Het monster deel II

Bedankt voor alle reacties op mijn blog van donderdag!

Donderdag plaatste ik een berichtje over de vele gaatjes in de kleding nadat het uit de was kwam. Ik dacht dat het door de wasmachine kwam maar de reacties doen me nu denken dat het wellicht toch te maken heeft met mindere kwaliteit kleding en een beetje pech met ritsen.

Kledingkwaliteit

Van veel van de shirts die beschadigd zijn kan ik wel zeggen dat ze redelijk los geweven zijn als ik ze vergelijk met andere shirts. Bovendien herken ik wel wat Valhalla schrijft over de bewuste kleding van H&M. Daarvan is de kwaliteit lang niet altijd wat ik zou willen. Maar daar is de prijs dan misschien ook wel naar. 
Als dit het probleem is dan ben ik helemaal blij dat ik zelden nog nieuwe kleren in de reguliere winkel koop, maar bijna alles tweedehands voor kleine prijsjes. De kleding is dan weliswaar al wat meer 'versleten' maar als ik lees dat een half jaar tegenwoordig een normale levensduur is dan valt het allemaal weer reuze mee en doe ik lang met deze tweedehands kleding. 

Ritsen in de wasmachine

Ik doe altijd al ritsen van vesten en jassen dicht in de wasmachine in verband met beschadigen van kledingstukken. Waar ik nooit bij stil gestaan heb zijn de ritsen van broeken. En zeker afgelopen jaren zijn dat er fors meer geworden! Door veel buitenspelen en heb ik bijna dagelijks wel vuile broeken en afgelopen jaar met zindelijk worden (en nu nog met net zindelijk zijn) heb ik van oudste zoon gemiddeld wel twee broeken per dag voor de was. Deze ritsen doe ik niet allemaal dicht. 
Eerder was de kans op een beschadiging door een rits van een gulp niet zo groot, maar nu met zoveel broeken in de was is die kans natuurlijk veel groter!

Eén van de laatste beschadigingen was in een mouw van shirt en dit waren twee gaatjes vlak bij mekaar. De stof heeft daar zeer waarschijnlijk gevouwen ergens tussen geklemd en daar komt dan de verdenking van een rits. 

Knopen van kinderbroeken

En nu we het toch over die kinderbroeken hebben, die hebben vaak van die schuifknopen. Ik heb wel gedacht dat de stof daar wellicht tussen kwam met dichtdoen van de broek, maar de gaatjes zitten dus ook vaak in mouwen of op de rug. Maar tijdens het wassen zijn die knopen natuurlijk wel een risico.

Hoe nu verder?

Ik ga in elk geval nog de tip van de panty opvolgen, om daarmee de trommel na te lopen op eventuele braampjes. 
Als dat niks oplevert ga ik voorlopig eens proberen alle ritsen en knopen van broeken dicht te doen. 

En verder? Leg ik me er maar bij neer en ben ik blij dat ik dat Esprit shirt voor €1,50 kocht en niet het tienvoudige ☺

Geen opmerkingen:

Een reactie posten