woensdag 5 april 2017

Het boodschappenbudget na 3 maanden

Vorig jaar gaven we gemiddeld €533 per maand uit aan de boodschappen. Dat was ruim boven ons budget van €400 en ook echt veel meer dan ik zou willen.
Ik heb toen mijn boodschappen routine aangepast en een nieuw realistisch budget gesteld voor dit jaar.

Het boodschappenbudget 

Gezien de overschrijding van het budget vorig jaar lijkt mij het streefbedrag van €400 euro niet realistisch. Omdat een te krap budget, wat telkens onvermijdelijk overschreden wordt, demotiverend werkt heb ik het budget wat verhoogd. 
Het huidige budget is €450 euro per maand. Dat is inclusief periodieke uitgaven voor vlees dus moet ik maandelijks wat over houden om te sparen voor het vlees. 

Zijn we binnen budget gebleven?

Afgelopen 3 maanden gaven we het volgende uit:
  • januari: €410,20
  • februari: €536,07
  • maart: €446,18
Dat betekent dat we dit kwartaal totaal €42,15 boven budget zaten. 
In februari gaven we veel uit want toen hebben we vlees gekocht. Er ligt nog vrij veel in de vriezer dus ik hoop dat we er nog even mee vooruit komen. Mijn streven is om het tweede kwartaal geen vlees te kopen, maar ik denk dat dit wat optimistisch is. 
Al met al vind ik dat we het netjes gedaan hebben. Gemiddeld gaven we €464,05 uit per maand.

Ga ik nog dingen veranderen?

Ik heb de laatste maand 2 keer mijn groente en fruit bij de AH gekocht, deels in de aanbieding en anders buitenbeentjes. Dat was vooral omdat ik niet zoveel nodig had en ik het niet de moeite vond om naar de biologische supermarkt te rijden. Maar over het geheel genomen bevalt mijn routine erg goed. Ik bestel groenten, fruit en melk bij de biologische supermarkt en haal het daar af en ik doe mijn overige boodschappen (hoofdzakelijk aanbiedingen) bij de AH. Deze vul ik vooraf online in alsof ik ga bestellen zodat ik kan zien hoe duur het zal worden en om eventueel wat dingen aan te passen als het te duur wordt. 

1 opmerking:

  1. Ik vind het keurig. Je hebt dan per maand maar een klein beetje te veel uitgegeven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen