donderdag 16 maart 2017

Inkomensafhankelijke combinatiekorting

Direct op 1 maart keek ik mijn vooraf ingevulde aangifte in om te zien wat ik kon verwachten. Ik heb toen nog niks aangepast of überhaupt gecontroleerd. Gisteravond heb ik even de tijd genomen om werkelijk aangifte te doen.

Krijgen we terug of moeten we betalen?

Voor ons geen echte verrassingen. Ik heb vorig jaar korte tijd bij 2 werkgevers tegelijk gewerkt en zodoende te weinig heffingskorting ontvangen. Daarom kreeg ik nu alsnog wat terug, maar hoeveel dat precies zou zijn wist ik niet. Daarnaast ontvangen wij gedurende het jaar al maandelijks een voorlopige teruggaaf in verband met de hypotheekrenteaftrek maar dat bedrag is ook niet altijd helemaal juist. 
Al met al krijgen we een paar honderd euro terug. Maar met een kleine moeite had het meer kunnen zijn...

Wat is inkomensafhankelijke combinatiekorting

Dit is één van de vele kortingen in het Nederlandse belastingstelsel waarvoor je in aanmerking kunt komen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. In dit geval:
  • Je bent een werkende ouder
  • Je bent alleenstaand of verdient minder dan je partner
  • Je verdiende in 2016 ten minste €4881

Te weinig verdiend voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting

In 2016 nam ik ontslag en werkte ik nog twee maanden voor mijn oude werkgever. Daarna kreeg ik nog vakantiegeld en vakantie-uren uitbetaald. Daarnaast werkte ik nog enkele uren bij een nieuwe werkgever, maar dat was niet veel. 
In totaal verdiende ik net wat minder dan het minimale bedrag van €4881. Enerzijds wel jammer, want je krijgt best een mooi bedrag terug. Maar om aan het vastgestelde minimum te komen had ik nog 2 tot 3 maanden meer moeten werken bij mijn oude werkgever. En dat had ik er geloof niet voor over. Ik heb het destijds in elk geval niet mee gewogen in mijn besluit en ik zal niet gauw vergeten hoe blij is was toen ik wist dat ik ging stoppen. Twee maanden extra werken had me dan wel een boel geld opgeleverd maar ook een hoop stress.

Hoeveel geld liep ik mis?

Als je €4881 verdient ontvang je €1039 aan inkomensafhankelijke combinatiekorting. Best een flink bedrag dus. Over het bedrag wat je meer verdient ontvang je 6,159% tot maximaal €2769. 


Dit is in mijn ogen echt een gevalletje jammer maar helaas. Ik zou het er niet voor over hebben om speciaal hiervoor te blijven werken. Gemiddeld zou ik op jaarbasis bijna 10 uur per week moeten werken om in aanmerking te komen voor deze korting. Dan zou ik voor mijn gevoel geen thuisblijfmoeder meer zijn. 





5 opmerkingen:

  1. Ik vroeg me ook al af hoe het met die inkomensafhankelijke ouderkorting zat. Fijn dat jij het hebt uitgezocht. Helaas heb ik maar 4 maanden gewerkt in 2016 en er dus geen recht op. Ik kom lang niet aan die 4881€. Dit jaar wel dan. Leuk vooruitzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op http://www.hetmoederfront.com/2015/09/hoe-kom-je-als-kostwinnersgezin-in.html vind je een rekensom waarin dit wordt uitgelegd : )

      Verwijderen
    2. @ Mom4life, inderdaad een fijn vooruitzicht! Het is toch een mooi extraatje wat aardig op kan lopen.

      Verwijderen
  2. Jammer dat je de combinatiekorting net misloopt Mama Tinus. Vaak is die wel heel welkom.

    Ik ga je post delen op de Facebookpagina van Het Moederfront, want ik denk dat je ervaring en rekensommetje interessant is voor hen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was een mooie aanvulling geweest, maar gelukkig eten we er geen boterham minder om!

      Verwijderen