donderdag 23 maart 2017

Een goede start

Anderhalve week geleden was het heerlijk weer buiten en werd het hoog tijd om eens wat groenten voor onze moestuin voor te zaaien. Met het lekkere weer konden we dit mooi buiten doen en dat scheelde een boel rommel binnen. De jongens vinden de tuin erg interessant en helpen graag, maar dat betekent wel meer geklieder ☺

Onze moestuin

Een paar jaar geleden moestuinierde ik bij mijn ouders in de moestuin. Zij hebben een grote tuin en mijn moeder had eigenlijk altijd wat ruimte over in haar moestuin. Al snel besloten we zelf een kas te willen omdat de tomaten en paprika's toch wel te lijden hebben onder de soms felle regenbuien. Die kas kwam in onze eigen tuin. Kort daarna besloot ik mijn idee van een mooie siertuin wat bij te stellen en meer voor praktisch te kiezen. Want met 2, en inmiddels 3, kinderen  naar de moestuin bij mijn ouders was niet altijd handig. Eenmaal daar vermaakten ze zich prima, maar het lukte niet altijd om een geschikt moment te vinden. 

Nu hebben wij naast een onze kas een klein stukje tuin tot moestuin gebombardeerd. Onze kas is 1,90 x 2,50 meter en het stukje moestuin ernaast is ongeveer 1,60 x 2,50.
Daarnaast hadden we afgelopen jaren in de voortuin nog veel lege plekken en plantten we daar altijd 2 of 3 pompoenplanten en 2 courgettes. Met de jaren is de voortuin steeds voller geworden met sierplanten en een paar bessenstruiken dus dit jaar komen er alleen nog 2 courgetteplanten te staan. Pompoenen krijgen we vaak ook genoeg van mijn ouders. 
Maar moestuinieren is leuk! En dus wordt steeds meer van onze achtertuin moestuin. We hebben 3 leifruitbomen langs de schutting staan en daarvoor was nog een klein beetje ruimte. Daar ga ik dit jaar de sperziebonen zaaien. 
En waar eerder 3 grote pollen siergras stonden voor het houthok komt een verhoogde kruidenbak van ruim 1m². Dat gras stond daar om het houthok een beetje te verstoppen, maar in de winter als het nat was hing het helemaal over het paadje langs het hok dus juist heel onhandig. Gelukkig wilde iemand anders het graag hebben en hoefden we het niet weg te gooien. 

Wat is er reeds gezaaid

Anderhalve week geleden zijn we dus begonnen met (voor)zaaien. In de tuin hebben we alvast de wortels gezaaid. Om te beginnen één rijtje, want we willen de rijen afwisselen met verschillende groenten en ik vind het ook wel fijn als niet alles tegelijk geoogst hoeft te worden. Mijn moeder tipte me laatst over een blog met tips voor de moestuin. Naar aanleiding daarvan zaai ik nu alles om en om of op verschillende plekken om overlast van beestjes en ziekten te verminderen. Ook zaai ik niet meer in strakke lijntjes maar golvende lijnen. Ik ben benieuwd hoe dit bevalt.
Tegelijk hebben we de tomaten en paprika's voorgezaaid. De tomaten zijn allemaal opgekomen dus dat is het goede begin waar ik op doelde in de titel ☺ In de bak met paprika's zag ik vandaag de eerste twee plantjes omhoog komen. 
Ook heb ik al twee courgettes voorgezaaid. Daarvoor is het eigenlijk nog te vroeg, maar vorig jaar deden de planten het zo slecht en ik had nog veel zaad (beperkt houdbaar) dus ik heb bedacht elke maand twee zaadjes te planten en dan zie ik wel wat ik uiteindelijk in de tuin zet. 

Het was ook hoog tijd voor de tuinbonen om de grond in te gaan maar die moesten even wachten. Die wilde ik namelijk een keertje in de kas zetten voor de vruchtwisseling maar de kas had nog geen glas, zie hier (klik). Niet dat ik zo trouw aan vruchtwisseling doe, maar jaar in jaar uit tomaten en paprika's op dezelfde plek leek me niet heel handig. Dit jaar gaan de tomaten naar buiten maar wel onder een afdakje van de oude polycarbonaatplaten van de kas en de paprika's komen in de kas op het korte stuk. Daar hebben ze nog niet eerder gestaan. 
Maar afgelopen weekend heeft de man heel hard zijn best gedaan en is de kas weer voorzien van glas, echt glas dit keer. Dus gisteren gingen de tuinbonen de grond in en ik had inmiddels ook de pootuien binnen dus die heb ik naast de wortels geplant en ook meteen 2 rijtjes verderop. 

Wat staat er nog op de planning

Bij de wortels en de uien komen nog bietjes te staan en rode uien. Voor de fruitbomen komen dan 2 rijen sperziebonen en naast de fruitbomen is nog plek voor een komkommerplant. Langs de kas komen de tomaten te staan. Sla komt in de kruidenbak of in de kas voor de tuinbonen. Die tuinbonen gaan er overigens alweer vroeg uit dus dan kan daar ook weer wat anders. De courgettes komen in de voortuin en ik heb in de voortuin ook nog wat lege plekken waar ik misschien her en der nog een spruitenplant zet. Deze zijn heel gevoelig voor koolwitjes en ik hoop dat ze daar minder last van hebben als ik ze lukraak ergens neer zet. 

Last but not least

De aardbeien! Die zijn onmisbaar want wij houden ongelooflijk veel van aardbeien ♥  Een paar jaar geleden zag ik in een tijdschrift over tuinen een huishoudtrap met bloemen erop. Dat vond ik zo leuk, dat leek mij ook wel wat. Na wat zoekwerk kochten we een grote steektrap van een meter breed. Deze hebben we geolied en voorzien van steunpalen aan de achterkant. Daarop staan op maat gemaakte zinken bakken met daarin de aardbeien. Zo hebben we veel plek voor aardbeien, zonder dat het veel ruimte kost en het ziet er leuk uit. Helaas is er in de achtertuin geen mooie plek voor de trap waar hij ook nog goed in de zon staat en hebben we hem vorig jaar verhuisd naar de voorkant van het huis. (Eigenlijk hadden we hem bijna verkocht, maar gelukkig wou niemand er genoeg voor betalen!)

De oude plantjes waren wel een beetje op dus afgelopen najaar hebben we veel stekjes genomen en deze week ben ik bezig de bakken leeg te halen om ze week klaar te maken voor de nieuwe stekjes. 

Als één en ander een beetje begint op te komen en te groeien zal ik eens wat foto's plaatsen. 

1 opmerking:

  1. Ik vind het altijd zo leuk om te lezen dat kinderen graag helpen in de tuin! Die van mij helpen wel, maar alleen onder dwang. Want ik vind dat ze best wat kunnen doen!

    Huisvlijtt

    BeantwoordenVerwijderen