maandag 27 maart 2017

Babyvoedsel

Sinds een week houd ik me weer een beetje bezig met babyvoedsel. Het meisje is nu bijna 6 maanden en ondanks dat ik eigenlijk wilde wachten tot ze 6 maanden zou zijn ben ik vorige week toch begonnen met ander eten dan melk. De voornaamste reden s dat ze er wel aan toe leek, ze had veel interesse in ons eten. Daarnaast gaan wij over twee weken een dagje weg zonder kinderen en zal ze dan ook wat moeten eten en drinken en melk uit een fles drinken wil nog niet zo lukken. 

Ons meisje eet Rapley

We kiezen ervoor om geen prakjes te maken en te voeren maar geven ons meisje gewoon stukjes groente, aardappel, fruit en brood om zelf te eten. Ze kan al goed dingen pakken en als het groot genoeg is krijgt ze het ook aardig in haar mond. In het begin kokhalsde ze bijna elke keer als er iets in haar mond belandde, maar dat was met een paar dagen over. En ook lukt het haar steeds beter om het eten achter in haar mond te krijgen en door te slikken. 

Wat houdt de Rapley methode in?

Je biedt je kindje vast voedsel aan in vuistgrote stukken welke hij/zij zelf kan oppakken en eten, vanaf het moment dat ze kunnen zitten en dingen zelf vast kunnen pakken en naar hun mond brengen. 

Het idee is dat kinderen pas gaan eten op het moment dat ze eraan toe zijn. Daarnaast oefenen ze hun motoriek en ze eten in hun eigen tempo en stoppen wanneer ze voldaan zijn. 

Hoe zijn wij bij Rapley gekomen


Bij onze oudste begonnen we met hapjes op een lepel. Niet makkelijk want zelf kon hij niet van een lepel eten dus in de praktijk smeerden we een hapje aan zijn gehemelte wat hij dan vervolgens zo snel mogelijk weer naar buiten werkte. Het heeft echt lang geduurd voordat hij meer eten binnen kreeg dan hij uit spuugde. Al vrij snel gaven we hem ook stukken eten, al wisten we toen nog niets van de Rapley methode. Dit ging eigenlijk veel beter, hij at echt met smaak. Niet dat hij meteen veel meer binnen kreeg maar hij ontwikkelde wel meer gevoel voor eten.

Toen onze tweede geboren werd las ik voor het eerst over de Rapley methode en herkende er veel van. Zo werkte het voor onze oudste ook, al kreeg hij toch zeker de helft van zijn eten nog gevoerd door ons. Maar vanaf dat onze tweede ging eten zijn we zo goed als volledig overgestapt op zelf eten en dat is ons heel goed bevallen!

Het is vooral zo makkelijk!

Dit is voor bijna de belangrijkste reden om de kinderen zelf te laten eten denk ik. Ik vind het zo makkelijk. Ze eten gewoon tegelijk met ons en we hoeven ze bijna niet te helpen. Nu zit het meisje nog bij ons op schoot, maar ze zou ook al wel even in de kinderstoel kunnen zitten. 
Daarnaast hoeven we geen maaltijden te prepareren voor de kinderen, ze eten hoofdzakelijk  met ons mee. Nu de allereerste hapjes nog niet helemaal, want ze eet nog geen éénpansgerechten, maar dan pak ik gewoon een stuk komkommer of wortel uit de koelkast, of een hand boontjes of een reepje pompoen uit de vriezer wat ik eventueel even kort kook. 

Knoeit het dan niet? Nou, eigenlijk  niet meer dan wanneer je prakjes voert. Want vaak genoeg werden de lepels uit mijn hand geslagen en zat het eten tegen de muur. Nu valt er van alles op de grond, maar na het eten is het ook zo weer opgeveegd. Dat vegen doen we toch, want ook de "grote" jongens knoeien nog lekker veel. 

Leren eten met bestek

Vaak kreeg ik de reactie dat kinderen moeten leren met bestek eten en dat het toch helemaal fout was dat ik ze met de handen liet eten. Maar inmiddels krijg ik van diezelfde mensen vaak de opmerking dat onze zoon van 2 jaar zo keurig met zijn bestek eet.
Vanaf dat de middelste ongeveer 1 jaar oud was hebben we hem bestek gegeven bij het eten en gaandeweg is hij dat zelf gaan gebruiken. Hij ziet ons natuurlijk ook met bestek eten en kinderen willen niets liever dan hetzelfde als een ander ☺ 
Inmiddels eten de jongens allebei met mes en vork dus ze zijn toch best goed terecht gekomen. 

Voedingsschema's

Die laten we lekker achterwege, ze krijgt wat voor handen is. Wel letten we erop dat ze geen hele grote hoeveelheden ei of zuivel krijgt maar we houden niks meer achter. 
De meningen over allergieën lopen erg uiteen en de aannames veranderen ook regelmatig. Zo moest je eerst bepaalde allergenen het eerste jaar mijden en wordt nu juist aangeraden om ze vóór 6 maanden al te introduceren. Zolang we niks merken van overgevoeligheid voor het één of ander krijgt het meisje gewoon wat wij ook eten. 

Er is echter één regel: het eerste jaar is Alles bijvoeding! 

1 opmerking:

  1. Heerlijk is dat hè, zo'n baby die lekker uit de hand eet. Vandaag kwam er bij op mijn timeline van Facebook weer een foto van precies vijf jaar geleden langs, van mijn toen 7 maanden oude dochter met een stuk banaan in haar hand. Heerlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen