donderdag 16 februari 2017

Wat maakten we deze week zelf

Wij koken al een paar jaar zonder pakjes en zakjes, maar we gebruiken bijvoorbeeld nog wel kant en klare pasta. Toch proberen we steeds meer zelf te maken, omdat het leuk is, lekkerder, of goedkoper.
Deze week maakten we ook het nodige zelf, lees maar mee.

Tortilla's

We aten quesedilla's deze week. Voor wie het niet kent; het zijn twee tortilla's op mekaar met daartussen gesmolten kaas en groente en vlees naar believen. 
We hadden dus tortilla's nodig. Tot vorig jaar kochten we deze in de winkel, maar die hebben altijd een beetje een zurige smaak. Deze maken we tegenwoordig dus zelf. Overal lees je hoe eenvoudig dit is, maar dat vond ik zeker in het begin toch wel tegenvallen. Het bleek best lastig om ze mooi egaal gaar te bakken en het was even zoeken naar een strategie; eerst alle tortilla's vormen of één voor één. Maar nu heb ik het voor mekaar en bak ik meestal meteen een stapeltje extra voor in de vriezer. 
Voor 4 tortilla's gebruik ik 200 gram bloem, 125 ml water, een beetje zout en en scheut olijfolie. Dit kneed ik tot een soepel deeg wat ik minstens een half uur laat rusten, maar soms ook langer. Daarna verdeel ik het in porties en maak ik er mooie balletjes van. Deze kan ik dan vlot uitrollen tot een mooie tortilla. In tegenstelling tot wat ik overal lees bak ik ze in een pan mét een klein beetje olie. Ze bakken dan mooier egaal gaar zonder zwarte plekken. Ik bak ze langer op een lager vuur dan geadviseerd. Zo heb ik ook mooi tijd om tussendoor de volgende tortilla uit te rollen. 
Al met al best een een werkje, maar zoooo veel lekkerder dan die uit de winkel!

Pasta


Dit was meer uit nood, want ik had de saus al op staan toen ik ontdekte geen pasta te hebben. Laatst had ik het al twee keer zelf gemaakt maar eigenlijk was ik niet zo enthousiast. Maar omdat ik ook geen zin had om naar de winkel te gaan toch maar weer eens geprobeerd. Uiteindelijk wordt het resultaat wel steeds beter maar of ik dit ooit standaard zelf ga maken weet ik niet. Ik vind het best veel werk en het is niet duidelijk goedkoper of lekkerder dan uit de winkel. Als ik het in het voren kan maken vind ik het wel een optie dus dat ga ik eens uitzoeken. 

Beef jerkey, oftewel gedroogd vlees

Dit vinden wij echt heerlijk als snack voor tussendoor. Reepjes gedroogd rundvlees met een lekker smaakje eraan. Ik ken het uit Amerika en kocht het ooit eens hier in de winkel maar dat was lang zo lekker niet. Nu maken we het zelf en experimenteren we ook lekker met smaakjes. 
Hoe je het maakt? Ik gebruik meestal baklappen en die snijd je in héle dunne plakjes. Een goed mes is echt onmisbaar! laat de reepjes een dag in de marinade liggen en droog ze dan op maximaal 50 graden. Dit kan in een voedseldroger maar ook in de oven, laat dan wel de deur op een kiertje staan anders kan het vocht niet weg.
Deze week maakten we 3 smaken, namelijk tex-met, rode wijn/balsamicoazijn en zoet/pittig met sojasaus, chilisaus en appelstroop. 
Je kunt het in theorie lang bewaren in een luchtdicht bakje maar hier is het meestal binnen 2 weken wel op :)

Goedkoper of lekkerder of allebei

Soms is het goedkoper, soms lekkerder,soms allebei en soms misschien wel allebei niet. 
Tortilla's zijn zeker lekkerder en ook goedkoper dan in de winkel. 
Beef jerkey is lekkerder maar ik weet niet of het in ons geval goedkoper is, dat hangt natuurlijk erg af van de prijs van het vlees. Met goedkoop supermarktvlees zou je wellicht voordeliger uit zijn mits daar niet teveel water in zit. 
Pasta vind ik tot nu toe eerlijk gezegd lekkerder uit de winkel. En aangezien het helemaal niet zo duur is betwijfel ik of het goedkoper is om zelf te maken. Dat vind ik nog wel leuk om eens te bekijken maar dan moet ik het wel eerlijk vergelijken want in de praktijk maak ik pasta van bio bloem en bio eieren maar koop ik kant en klaar de goedkoopste.

Wat voor mij uiteindelijk het zwaarst weegt is dat ik weet wat er in zit, maar vooral wat er niet in zit als ik iets zelf maak. En mits ik de tijd heb vind ik het ook gewoon erg leuk :)


Maak jij veel zelf en wat zijn aanraders om zelf te maken? Ik ben benieuwd naar tips!

2 opmerkingen:

  1. Oh wat een leuke tip van die beef jerkey. Ga ik ook eens proberen!
    Heb nu een lading koekjes klaarstaan en net maakte ik Amerikaanse pannekoeken. Eigenlijk maak ik alles met meel erin zelf, van pitabrood en pizza tot slagroomtaart met verjaardagen. En met het zelfde idee als jij: er zit in elk geval een boel rommel niet in, dat is wel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak niet zo veel zelf, behalve pannenkoeken en groentesoep. Ik vind het knap dat je zelf pasta kunt maken en ook een slimme oplossing!

    De zure smaak van tortilla's herken ik helaas.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen