woensdag 8 februari 2017

Op elk potje past een dekseltje...

... behalve mijn spaarpotje, want die zie ik liefst tot boven de rand gevuld :)

Ik spaar graag in potjes, maar ik wil het ook makkelijk houden. Daarom hebben we geen 8 spaarrekeningen maar slechts 3 en houd ik in excel mijn denkbeeldige potjes bij.

Over welke potjes verdelen wij ons spaargeld

Ik verdeel het spaargeld over 8 potjes die ik hieronder zal noemen en toelichten:

Algemene buffer

Deze is bedoeld voor als we onverhoopt tijdelijk geen inkomsten hebben, maar ook om in noodgevallen kapotte apparatuur te vervangen die we niet van de lopende rekening kunnen betalen. Ons minimum voor dit potje is momenteel 6000 euro. Dat zou ik nog wel hoger willen hebben maar dat is momenteel niet echt haalbaar.

Onderhoud huis

Hierop willen we liefst minimaal 3000 euro hebben, voor klein onderhoud. Daarbovenop willen we graag extra sparen voor het vervangen van de kozijnen. Op dit moment moet er nog een beetje bij gespaard worden om weer op 3000 euro te zitten. We hebben geld uit dit potje gebruikt voor het bouwen van de aanbouw. Daar hadden we wel apart voor gespaard maar we kozen er uiteindelijk voor om toch wat meer werk uit te besteden. 

Zorgverzekering

Dit is ons potje om de zorgpremie voor een heel jaar te sparen zodat we deze in 1 keer kunnen betalen. Daardoor ontvangen we dan korting op de premie. Hier sparen we elke maand 200 euro op. Er blijft dan elk jaar een beetje over, dat is te gebruiken voor overige medische kosten.

Gas en elektra

Hier spaarden we eerder maandelijks een bedrag op om zo een eventuele eindafrekening te kunnen betalen. We hadden ons maandbedrag vrij laag staan zodat we zelf extra konden sparen en geen rente misliepen. Eigenlijk was dit nogal onzinnig aangezien ik wekelijks de meterstanden bijhoud en dus precies weet hoe we uit zullen komen. Hier spaar ik dus niet meer maandelijks op maar ik ben wel voornemens om een klein bedrag hier te reserveren voor het geval dat,

Auto

Hier reserveer ik geld voor jaarlijks onderhoud en apk en voor de verzekeringspremie die we jaarlijks betalen. Eerder onderhield mijn man de auto zelf maar dit wordt steeds moeilijker met nieuwere auto's. Sinds mei hebben we een andere auto en deze heeft pechservice mits bij de dealer onderhouden. We gaan dit jaar in elk geval voor dealeronderhoud om te kijken hoe dat financieel uitpakt. In totaal reserveer ik hier dit jaar 900 euro. 


Kinderbijslag

Dit is echt een aparte spaarrekening waarop we de kinderbijslag sparen. Dit geld gebruiken we voor grote uitgaven voor de kinderen zoals nieuw meubilair of straks voor zwemles als we dat niet van de lopende rekening kunnen betalen. In de praktijk betalen we de meeste dingen van de lopende rekening. Dit betekent natuurlijk wel dat we daardoor minder sparen voor andere doelen. Misschien dus eigenlijk nadelig, maar omdat we uiteindelijk alles als 1 pot beschouwen vind ik dit geen bezwaar. 

Vakantie

Hier spaar ik niet voor maar parkeer in ons vakantiegeld. Daar betalen we de zomervakantie van en na verloop van tijd, meestal vlak na de zomervakantie, verdeel ik het restant over de andere potjes. 

Reservegeld

Hier stond eerder altijd wat spaargeld wat terug naar de lopende rekening kon als dat nodig was. Maar nu we niet meer heel veel sparen maandelijks en andere potjes aangevuld moesten worden is dit potje een tijd lang in onbruik geweest. 
Sinds januari gebruik ik het weer. Ik spaar het restant van mijn boodschappenbudget en noteer dat als reservegeld. Zo houd ik mooi in beeld hoeveel ik overhoud van mijn boodschappenbudget en als ik tekort kom kan ik het hier in mindering brengen, Als het potje leegraakt doe ik het niet goed met mijn jaarbudget. 

Wanneer sparen?

Nu ik niet meer werk hebben we niet veel ruimte om maandelijks te sparen. We sparen alleen structureel maandelijks voor de zorgpremie. Daarnaast probeer ik elke maand kleine beetjes te sparen. De rest van ons spaargeld sparen we van de 13e maand van de man, van de belastingaangifte als we wat terugkrijgen (eerder kregen we altijd terug in verband met de combinatiekorting, dit jaar heb ik daar geen recht meer op dus het is afwachten hoe de aangifte uitpakt straks), van het vakantiegeld en de kinderbijslag. 
Vanaf deze maand gaat oudste zoon naar school, dit scheelt maandelijks aan kosten voor de peuterspeelzaal. Ik heb bedacht om dit bedrag maandelijks te gaan sparen. We weten niet beter dan dat we het niet te besteden hebben en zo kunnen we mooi even wat harder sparen!


Nu wij leven van 1 salaris zal onze spaarpot zich niet snel tot boven de rand vullen, maar gelukkig kunnen we nog altijd een beetje sparen op jaarbasis. Het is niet veel maar ik ben er tevreden mee. 

Hoe spaar jij, in potjes of op de grote hoop en doe je dat structureel of gewoon wanneer het uitkomt?


4 opmerkingen:

  1. Ik heb in de app van mijn spaarrekening verschillende spaardoelen. Zo heb ik een vast potje onvoorzien. Deze is altijd maximaal gevuld.
    Verder heb ik diverse spaarpotjes:
    -cv ketel (helemaal vol)
    -keuken/verbouwing
    -vervanging ramen
    -nieuwe badkamer
    -hypotheek aflossen
    Elke maand spaar ik het bedrag wat ik overhoud. De helft van dat bedrag gaat in de pot hypotheek aflossen. De andere helft stop ik in een potje naar keuze. Toen de cv kapot dreigde te gaan heb ik dat potje eerst gevuld. Nu ga ik verder met verbouwing keuken omdat dit nu de eerste prioriteit heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de app heb ik ook geprobeerd maar omdat man en ik beide een spaarrekening hebben was dat niet overzichtelijk. Jammer want de app op zich is wel fijn

      Verwijderen
  2. Ik heb niet zoveel potjes. Eigenlijk alleen 1 algemene spaarrekening.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Had ik ook heel lang maar ik vind het toch wel fijn om het in gedachten (en dus ook maar op papier) een beetje te verdelen. Zo zie ik sneller of er tekorten zijn.

      Verwijderen