vrijdag 3 februari 2017

het kasboek na de eerste maand

Januari is voorbij, tijd om de balans op te maken. Dit was de eerste maand met de nieuwe budgetten voor dit jaar, met name het boodschappenbudget is flink lager dan vorig jaar.
Dit was ook het begin van mijn bespaarjaar, waarin ik ga proberen minder spullen te kopen. Hoe is deze eerste maand gegaan?

Het kasboek

De bedragen in ons kasboek heb ik aangepast  voor dit jaar. Ons huishoudboekje ziet er ook wat anders uit omdat we nu met 5 zijn en omdat de oudste binnenkort naar school toe gaat. Het nieuwe huishoudboekje zal ik binnenkort ook online zetten. 
In ons kasboek zijn de volgende dingen gewijzigd (we hebben meer posten maar die zijn niet allemaal veranderd): 
  • Het boodschappenbudget is veranderd van 400 naar 450 euro. Omdat ik vorig jaar heel veel meer uitgaf dan 400 euro per maand heb ik het budget verhoogd. Ik wil graag met een realistisch budget werken omdat dat beter motiveert binnen budget te blijven.
  • Drogisterij, dit zijn voornamelijk de luiers van de jongens. Oudste draagt 's nachts nog een luierbroekje en de middelste zit nog volledig in de luiers. Met nog wat andere kosten erbij heb ik dit budget op 50 euro in plaats van 40 gesteld. (Het meisje draagt wasbare luiers dus die hoef ik hier niet mee te rekenen)
  • De auto heeft een lager budget gekregen, namelijk 150 in plaats van 200 euro. Dit is voor wegenbelasting en tanken. Onderhoud betalen we van de spaarrekening.
  • Kleding is ongewijzigd 120 euro. 
  • Cadeaus omlaag van 40 naar 30 euro
  • Spulletjes voor in huis 10 euro. Dat is gelijk gebleven nu zien dat ik me daaraan houd. Dit is wel echt een gemiddelde want ik koop niet elke maand wat.  

Wat gaven we uit aan de boodschappen

Deze maand gaf ik €410,20 uit. Het nieuwe maandbudget voor boodschappen is €450. Dit is inclusief vlees wat we slechts een paar keer per jaar groot inkopen dus in de praktijk moet ik daar wel onder blijven met de maandelijkse boodschappen om het op jaarbasis te halen. Dat lijkt mooi uit te komen! 

Andere posten

Ik kocht voor €49,98 luiers, bijna precies het budget ;)  Helaas dom ingekocht want ik dacht dat de luierbroekjes tegenwoordig ook standaard voordelig waren per twee pakken maar dat was niet zo. Dit scheelde dus 5 euro. Best zuur, want dat is met korting een half pak. We kunnen nu met de broekjes even vooruit maar ik zag dat ze nu weer wel in de aanbieding zijn dus deze maand toch maar weer vooruit inkopen.

Ik kocht cadeautjes voor oudste zoon, een broodtrommel en melkbeker, samen voor €23,41. Deze vallen onder uitzet en speelgoed voor de kinderen.

We zijn een dagje uit geweest, met de trein (voor het eerst en héél leuk, maar ook héél duur!) en naar de voorstelling van een nichtje. Daarna onderweg wat gegeten, alles bij mekaar €52,22. Ook kocht ik nieuwe parkeermunten voor de dierentuin waar we een abonnement hebben voor 10 euro.

Tot slot een bezoekje aan de Ikea, dat kostte ons ruim 28 euro. Daarover hieronder meer.

Het bespaarjaar, minder kopen

Nou, eigenlijk was mijn doel niks kopen behalve de items die al op mijn lijstje stonden zoals de tuinset en de schutting. Helaas dacht de man daar wat anders over dus heb ik mijn doel bijgesteld naar minder kopen.

Afgelopen weekend gingen we even naar het industrieterrein om grond voor de moestuin te halen. De man had al uitgezocht of er ergens korting was en wat de goedkoopste grond was. Korting was er helaas niet maar we gingen op zoek naar een zak van 5 euro en een beetje. Bij de bouwmarkt aangekomen zagen we al gauw de nodige tuingrond liggen maar niet voor 5 euro. Een kleine zoektocht verder, goed verstopt onder een laagje sneeuw, vonden we de betreffende grond. Gelukkig hadden we het van tevoren opgezocht want anders waren we het dubbele kwijt geweest!
Maar ik had de man beter alleen kunnen laten gaan, want nu leek het hem ook wel een goed idee om even naar Ikea te gaan. Had ie alleen denk ik niet gedaan, maar gezellig zo samen.... Ik stemde in, mits we alleen voor 3 glazen bewaarschalen gingen en hij wilde scharen voor zijn werk.
Helaas stonden we met iets meer bij de kassa; namelijk een spatel, 12 glazen en batterijen. Maar voor alles viel wat te zeggen, want spatel van rvs nadat ik de plastic variant weggegooid heb wegen plastic in mijn eten (is nooit lekker), glazen omdat we er steeds minder hadden en de visite anders straks niks te drinken krijgt en batterijen omdat de goedkope batterijen van laatst volgens mijn camera al leeg waren toen ik ze erin stopte.
Gelukkig kochten we ook dingen niet, zoals een vleeshamer want van plastic en totaal niet wat we voor ogen hadden, en we kochten ook niet nog veel meer bakjes die altijd handig zijn en ook geen nieuwe ovenschaal en ook geen kussens. We hebben de verleiding dus best goed weten te weerstaan!

Dat bespaarjaar zal wel een uitdaging worden geloof ik. Ik heb besloten een lijstje bij te houden van wat ik niet en juist wèl gekocht heb, Deze zal ik als extra pagina toevoegen, kan ik meteen de verkeerde kant flink aanvullen na deze maand...




1 opmerking:

  1. Ik vind het slim van je om het boodschappen budget naar omhoog bij te stellen. Anders ben je gedoemd om te falen, en dat is ontmoedigend.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen