zondag 5 februari 2017

Bijzonder financieel jaaroverzicht

Gisteren ontvingen wij post van de ABN Amro bank, een financieel jaaroverzicht van de man. Logisch toch, zou je denken rond deze tijd van het jaar. Toch was dit helemaal niet zo logisch want wij zijn al jaren geen klant meer bij deze bank!

Het gemak van de overstapservice

Toen wij van bank veranderden hebben wij gebruik gemaakt van de overstapservice. Je oude bankrekening blijft nog even bestaan en in die tijd worden bijschrijvingen doorgeleid naar je nieuwe rekening en incasso's worden automatisch afgeschreven van je nieuwe rekening. In die tijd betaal je geen kosten voor de oude bankrekening. De overstapservice duurt 13 maanden, na afloop van deze 3 maanden wordt de oude rekening gesloten.

Rekening gesloten?

Wij hadden 3 rekeningen bij de oude bank, ieder een persoonlijke rekening en een zogenaamde en/of rekening, die intussen allen opgezegd zouden zijn. Echter, een tijd na afloop van de overstapservice kregen wij ineens een afschrift of jaaroverzicht (ik weet het niet meer precies) van de en/of rekening; er stond nog 53 euro op. Omdat wij niet meer bij de bank bankierden kon ik niet bij dit geld komen. Om het geld terug te krijgen moest ik naar een filiaal van de bank komen met legitimatie en de bankpas zodat zij de rekening konden opheffen. Maar die pas had ik natuurlijk al lang niet meer. Tsja, dat was wel een beetje lastig, want die hadden ze wel nodig volgens de bankmedewerker  en de pas moest dan doorgeknipt worden. Nou kon ik de man verzekeren dat we dat al lang gedaan hadden. Uiteindelijk allemaal geregeld, rekening opgezegd, geld ontvangen op mijn nieuwe rekening en klaar waren we bij de oude bank. Dacht ik...

Gisteren kregen wij dus weer post van de oude bank: een financieel jaaroverzicht! Met goed nieuws, want de man had een positief saldo :) 
Het gekke is wel, we zijn dus zo'n 5 jaar geleden overgestapt. Al die jaren hebben we géén financieel jaaroverzicht gehad of enige andere post over deze rekening. Toch stond het geld al meer dan 1 jaar op de rekening want het saldo op 31-12-2015 gelijk als op 31-12-2016. 
Een belletje naar de bank leverde een even verraste medewerker op. Hij kon ook niet verklaren hoe het geld op de rekening terecht gekomen was of hoe lang het er al stond. Enige wat hij kon vertellen was dat de rekening schijnbaar nooit is opgezegd, er in die tijd geen kosten in rekening gebracht zijn en dat de man maar naar een filiaal moest om het geld over te laten schrijven. 

Wij vinden het wel heel bijzonder dat deze fout twee keer gemaakt wordt, maar vooral ook dat we na zoveel jaar voor het eerst pas post krijgen over deze rekening. 

Een meevaller

Uiteindelijk is het vooral een leuke meevaller :) Het geld gaat naar de spaarrekening, die kan wel een extraatje gebruiken. Daar stond toevallig al een blogje over gepland komende week. 

Heb jij ook weleens zo'n verrassende meevaller gehad?


1 opmerking: