zondag 29 januari 2017

Wat we zoal eten

Ik probeer de laatste tijd weer wat meer nieuwe gerechten zodat we meer kunnen variëren met bekende ingrediënten. Ik heb er een paar gevonden die ik graag wil delen. Helaas zijn ze geen van allen vegetarisch, dus daar ga ik komende weken meer werk van maken.

Chinese kool met spekjes, appel en kaas

Ingrediënten:
  • 1 ui
  • 150 gram spekreepjes 
  • 1 chinese kool in dunne reepjes
  • 1 appel in dunne plakjes
  • groot blikje maïs
  • 50 gram parmezaanse kaas vlokken
Werkwijze:
Bak de spekjes in de wok, voeg de ui, kool en appel toe en bak dit een paar minuten tot de kool zacht wordt. Schep de maïs en de kaas erdoor en warm het geheel even goed door. Op smaak brengen met wat peper, en eventueel zout, maar dat zit er naar mijn smaak al genoeg in door het spek en de kaas.
Wij aten er rijst bij, en hebben gesmuld!

Het oorspronkelijke recept is een beetje anders, met sjalotten, oude kaas en lente uitjes. Dit is afkomstig uit het kookboek "Kook ook - Wok".


Gewokte spitskool met champignons, paprika, kip en spekjes

Ingrediënten:
  • 1 spitskool in dunne reepjes
  • 1 ui
  • 200 gram kastanjechampignons
  • een halve paprika
  • 1 kipfilet in kleine stukjes
  • 100 gram gerookte spekreepjes
  • peper, zout, kerriepoeder en maggi
Werkwijze:
Bak de spekjes uit in de wok en net voordat ze klaar zijn voeg je de kip toe, kruid alvast met peper en eventueel zout. Als de kip gaar is haal je de spekjes en de kip uit de pan (anders wordt de kip te droog). Bak nu de ui, champignons en paprika en voeg de kerrie toe, ongeveer 1 flinke theelepel. Bak de kool een paar minuten mee, kort als je van stevig houdt, wij bakten het wat langer omdat de kinderen het dan beter eten. Voeg op het laatst het vlees toe en een beetje maggi, serveer met rijst.
Eet smakelijk!


Cacciatore van kip, pompoen en champignon

Dit is een recept van Jamie Oliver, een stoofpotje van pompoen en kip.
Echt héél erg lekker!! Het smaakte een beetje zoals eten in een goed restaurant, maar dan super simpel thuis gemaakt. Echt een dikke aanrader!
Ik gebruikte trouwens 2 kippenpoten met de dij er nog aan, deze hebben we zelf versneden  van de biologische kip die we kopen. Ik verving de pancetta door gerookte spekreepjes want die heb ik altijd in huis en de olijven liet ik eruit want daar houd ik niet zo van (zachtjes uitgedrukt). We aten het niet met brood maar met aardappelen gebakken in roomboter.

Er bleef nog een heleboel saus met groente over, hier hebben we de volgende dag heerlijk soep van gegeten. Even kort de staafmixer erdoor, maar niet alles klein maken, en een beetje water toevoegen en klaar is de soep :)


2 opmerkingen:

  1. Klinkt allemaal heerlijk! Dat laatste gerecht staat sinds net voor aankomende week op het menu.

    BeantwoordenVerwijderen