dinsdag 10 januari 2017

Hoeveel kostten de boodschappen deze week?

Gisteren heb ik weer boodschappen gedaan en het motiveert echt heel erg op deze manier!
Ik was gisteren €22,58 kwijt bij de grote supermarkt. Ik kocht er onder andere beleg op voorraad en tomaten in blik. Ik hield me ook keurig aan mijn lijstje.
Daarna ging ik mijn biologische boodschappen ophalen, hier kwam mijn totaal op €40,03. Hier werd ik wel verleid; ik kocht twee zakjes zaden voor in de tuin omdat deze vorig jaar via direct bestellen niet meer leverbaar waren. Daarnaast kocht ik een kistje mandarijnen voor minder dan de helft. Dat was echt een impulsaankoop want ik had meer dan genoeg fruit besteld. Ik heb 1/3 van de mandarijnen aan mijn moeder gegeven.
Het totaal komt dus op €62.61 en daar wordt ik heel blij van :)
Ik verwacht deze week nog een keer melk bij te moeten halen, omdat ik dit niet een week vooruit durf te bestellen; vaak redden ze dat niet qua datum.  Verder verwacht ik geen kosten.

Ik word heel enthousiast van deze bedragen en ging 's avonds wat uitrekenen. Hieronder mijn gedachtengang, beetje chaotisch misschien maar toch:

  • vorig jaar deed ik voor €6400 boodschappen, gemiddeld €533 per maand en €123 per week
  • Mijn doel is €450 per maand en dat is €103 per week
  • Vlees koop ik groot in en dit kostte vorig jaar omgerekend €15 per week. 
  • Om binnen mijn maandbudget van €450 te blijven mag ik wekelijks 103-15= €88  uitgeven aan boodschappen. 
Wat ik de afgelopen twee weken bespaarde ten opzichte van het budget komt later van pas als er goede aanbiedingen zijn. Zo drinken wij graag ranja van een bepaald merk en daarvan koop ik gerust 20 flessen in één keer als ze in de aanbieding zijn. 

Ik hoop echt dat het dit jaar gaat lukken minder uit te geven want we kunnen die besparing goed gebruiken om wat meer te sparen. 

4 opmerkingen:

  1. Ik was afgelopen maandag 50 euro kwijt voor de weekboodschappen. Daar was ik ook blij mee. En volgende week gaan we uit de kasten eten.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal netjes voor jullie gezin! Uit de kasten eten zou hier ook best kunnen maar dat moet ik dan later weer aanvullen dus voelt voor mij niet zo logisch. Hier is ook geen achterstallige voorraad, er zit goed verloop in, dus dat speelt wellicht ook mee.

      Verwijderen
  2. Ik heb er dus geen flauw benul van wat wij aan eten uitgeven.
    Misschien toch eens met een budget beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had eerder geen budget maar hield wel grofweg bij hoeveel we uitgaven. Nu moeten we bezuinigen op alles en stel ik wel budgetten omdat dit toch motiveert.

      Verwijderen