vrijdag 20 januari 2017

Een boodschappen rekensom

Mijn plan was om elke maandag boodschappen te doen. Maar ik merkte al dat melk voor een week bestellen tricky is vanwege de beperkte houdbaarheid. Ik zou dus tussendoor toch melk bijkopen.
Daarnaast wilde ik graag afgelopen maandag met een vriendin afspreken dus verschoof mijn boodschappenrondje naar donderdag en moest ik tussendoor nog wat meer producten bijkopen.
Vandaag op een rijtje de boodschappen die ik sinds vorige week maandag kocht. Ik heb sindsdien 4 keer boodschappen gedaan.

Hoeveel besteedde ik aan de boodschappen

Vrijdag bij de buurtsuper €9,78
Zaterdag bij de grote supermarkt €13,20
Dinsdag bij  de buurtsuper €3,96 en op de markt €2,10
Donderdag bij de grote supermarkt €23,20 en bij de bio supermarkt €51,85
Totaal: €104,09

Met deze boodschappen hoop ik vooruit te kunnen tot maandag 30 januari (op een paar pakken melk na). Ik sla dus eigenlijk 1 week aan boodschappen over. 

Het nadeel van vaker boodschappen doen

Bijna iedereen is wel bekend met het feit dat vaker in de supermarkt komen onvoordelig is. Je koopt vaak wat extra's en hoe vaker je in de winkel komt hoe meer extra's je koopt. Dat ging voor mij ook op; vrijdag ging ik naar de winkel voor melk en yoghurt en kwam thuis met chips en worst. 
Tegelijkertijd kan ik beter ook niet té lang wachten met boodschappen doen. Ik merk dat ik voor een week vrij goed kan bepalen hoeveel groente en fruit we nodig hebben. Maar nu ik voor anderhalve week boodschappen probeer te doen heb ik veel minder overzicht. 

Ik ga dus wat strenger voor mijzelf zijn en niet op wisselende dagen boodschappen doen. 

Een foutje

Ik maakte ook nog een foutje deze week. Ik meende dat ik ons groentepakket voor de hele maand had afgezegd bij wijze van proefperiode. Toen ik het wilde opzeggen bleek dat ik deze week wel mijn pakketten zou krijgen. Bovenop mijn boodschappen dus!!
Nu kom ik dus zeker wel uit tot 30 januari. Hopelijk hoeven we niks weg te gooien, maar dat kunnen we ook voorkomen door één en ander in te vriezen. 
De kosten van de pakketten is €36,45. Vijf euro goedkoper dan anders omdat we ons statiegeld voor het kratje nu terugkregen. 

Toch zitten we nog mooi op schema met de totale uitgaven deze maand. We zitten ruim onder de 100 euro per week. 

4 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! en gaat goed, heb je al een doel voor het overgehouden geld? extra stimulans;-)gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop wel wat over te houden, maar het is vooral een noodzakelijke besparing omdat we het nu maandelijks net redden en ik graag wat meer wil sparen in het algemeen.

      Verwijderen
  2. Als je in totaal mooi op schema zit, gaat het goed vind ik. Ik gaf gisteren 50 euro uit aan de weekboodschappen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat jou ook goed af, laatst was het ook al met 50 euro gelukt. Teer je nu niet heel erg in op je voorraad?

      Verwijderen