maandag 16 januari 2017

Een bespaarjaar

Een jaar lang niets kopen

Overal lees ik het: een jaar lang of een maand lang niks kopen. Behalve eten natuurlijk. En noodzakelijke kleding. En cadeautjes voor mensen die iets zelfgemaakts niet waarderen. En......

Ok, iedereen geeft er zo zijn eigen invulling aan. Voor sommigen is het een maand, voor anderen een half jaar en de bikkels gaan voor een heel jaar. De één koopt echt niks anders dan boodschappen en een ander heeft nog wat uitzonderingen.

De eerste paar keer dat ik het las dacht ik eigenlijk steeds: dat hoeft toch niet zo rigoureus en het hoeft toch ook niet meteen een naam te hebben? Maar ik ben toch een beetje overstag gegaan.

Mijn bespaarjaar

Ik ging dus overstag. Ik las op een forum waar ik regelmatig kom al een tijdje mee met mensen die de uitdaging aangingen. Zoals ook hierboven beschreven ieder met zijn/haar eigen voorwaarden. En na een paar dagen begon het een beetje te kriebelen bij mij. Er zijn wel wat dingen die al op de planning stonden voor dit jaar, maar buiten dat was ik van plan de komende tijd niet zomaar van alles te kopen. Maar ik weet ook dat dit soort vage plannen vaak maar moeilijk stand houden. En dus zette ik er ook een stempel op en gaf het beestje een naam; ik ging voor een bespaarperiode. 
Hmm, dat bekt niet lekker en is ook nog eens niet erg concreet dus grote kans op weinig resultaat. Tsja, dan toch maar bepalen hoe lang die periode duurt. Een maand vind ik te kort een half jaar is maar half af dus dan toch maar een heel jaar. 

Helemaal niks kopen?

Nee, ik ben dus van de uitzonderingen. Ik zou een heleboel aankopen best kunnen uitstellen om dan een jaar vrijwel niks te kunnen kopen maar daar schiet ik niks mee op, want dan zou ik volgend jaar alsnog van alles moeten kopen. En we zouden hier in huis wel 3 weken van de voorraad kunnen eten maar dan moet ik daarna mijn voorraad weer aanvullen. Maar ik kan wel bezuinigen op de volgende posten. 

Zoals deze maand al te lezen was heb ik mijn boodschappen routine veranderd en heb ik hier concrete bespaardoelen. Tot nu toe gaat dit goed :)
Kleding voor de kinderen kocht ik al grotendeels op kledingbeurzen. Dit jaar wil ik proberen hier alle kleding voor de jongens vandaan te halen. Voor het meisje mag ik nog een paar wollen kleertjes kopen, maar hiervoor heb ik ook nog cadeaugeld liggen. Schoenen voor de kinderen koop ik wel nieuw, maar als ik kan kiezen koop ik wel de voordeligste schoenen die goed passen. 
Voor mijzelf hoop ik kleding te kunnen ruilen, ik heb zelf nog wel het één en ander wat weg kan. De man zal misschien 1 nieuwe broek nodig hebben maar koopt verder ook weinig kleding.
Cadeautjes vind ik altijd nog wel lastig. Met sommige vrienden en familie heb ik afgesproken alleen een cadeautje te doen als we een heel leuk idee hebben voor een persoonlijk aardigheidje. Voor anderen geldt dat ik probeer wat minder uit te geven, maar wel kwaliteit dus geen troepjes ofzo.

En dan zijn er nog die dingen die al geruime tijd op de planning stonden. We hopen dit jaar een schutting te plaatsen en een tuinset te kopen. De schutting bouwen we zelf van palen en planken en zo besparen we er een hoop op. De tuinset heeft een vastgesteld budget en als we daar niks voor kunnen vinden dan houd het op. Ik ben al 2 jaar op zoek naar een mooie tweedehandse maar heb helaas nog niet iets naar wens gevonden. Maar de aanhouder wint!

Ik koop dus vooral geen spullen voor in huis en geen kleding voor mezelf. Als ik denk dat ik iets nodig heb probeer ik het eerst een tijdje zonder, wie weet kan ik wel gewoon zonder. 

Mijn eerste besparing

Ik stoorde me nogal aan de was in onze bijkeuken. Overal hoopjes gesorteerde was omdat er volgens de man geen plek is voor wasmanden. Maar die mochten er nu ineens toch komen en ik wist meteen wat ik wou, van die fijne stapelbare bakken met een opening aan de voorkant. Ging ik dan nu al overstag? Ik legde mijn dilemma voor aan anderen en de oplossing was zo simpel. Ik heb genoeg kratten voor de was, daarvan kunnen er best twee permanent in de bijkeuken staan. Ik moet dan alleen voortaan wat sneller de opgevouwen was opruimen (dat is sowieso geen verkeerd idee). Besparing: €20!!


Die eerste €20 motiveert enorm om door te gaan. Maar ik ben ook goed in afwijken van mijn plannen omdat ik meen een goede reden te hebben. We zullen dus zien waar mijn prioriteit ligt komend jaar, echt besparen of gemak.


7 opmerkingen:

  1. Mooie besparing. En ach, opgeruimde was is heerlijk! Ik ben benieuwd hoe je het gaat volbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal er regelmatig wat over schrijven, hopelijk wordt het heel saai omdat ik telkens kan schrijven dat ik het makkelijk volhoud ;)

      Verwijderen
  2. Oh, dat wil ik ook, van die fijne bakken met een opening aan de voorkant! En ik koop ze ook niet :-) Ik reken dit niet als besparing nu, want tot ik dit las, had ik het nog niet bedacht. Maar ik vind het wel leuk dat het jou zo motiveert!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha goed idee hè ;)
      Jij was trouwens één van mijn inspirators, maar ik ga dus voor iets minder streng

      Verwijderen
  3. Wel fijn, minder rotzooi in je huis!
    Leuk, ben benieuwd naar je bespaarjaar. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Minder zooi zou zeker fijn zijn. Blijf dus ook vooral opruimen.

      Verwijderen
  4. Ik herken dat effect, dat je iets leest en in eerste instantie naast je neerlegt. En dat je het dan nog een paar keer tegen komt en dat je op een gegeven moment zelf toch ook gemotiveerd raakt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen