woensdag 4 januari 2017

De boodschappen nieuwe stijl

Het boodschappenbudget

Ik heb ons kasboek van vorig jaar afgesloten. Ondanks dat we van plan waren te besparen op de boodschappen hebben we juist meer uitgegeven. Wij gaven vorig jaar 6400 euro aan boodschappen uit, gemiddeld 533 euro per maand!
Eerlijk gezegd zijn we ook niet zo veel met besparen bezig geweest als ik had gewild. Bovendien willen we graag deels biologisch eten en kopen we eerder méér dan minder producten van biologische oorsprong. Wat ook meespeelt is dat we in december nog net vlees hebben gekocht voor 260 euro. Hier kunnen we echter wel zo'n 4 a 5 maanden mee vooruit.

Maar goed, ik wil nu dus het budget op 500 stellen en daar dan liefst nog wat onder blijven en dat moet te doen zijn volgens mij. Wat mij hierbij moet gaan helpen is mijn nieuwe boodschappenroutine, hoewel die zich nog wel in de testfase bevindt.

Vorige maand was ik al van plan boodschappen nieuwe stijl te doen, maar ik was een keer vergeten het groente- en fruitpakket af te zeggen dus toen kon ik het niet goed meer vergelijken. Deze maand ga ik er voor!

Hoe doe ik boodschappen?

Ik bestel nu online boodschappen bij de biologische supermarkt en haal deze zelf op. Ik kan dan tegelijk de rest van de boodschappen bij de gewone supermarkt halen die er naast zit. Er zit ook een drogist op de looproute dus ik kan eigenlijk alles in 1 autorit halen.
Bij de biologische winkel koop ik hoofdzakelijk groente, fruit, zuivel en eieren. Soms ook wasmiddel en een enkel ander product voor in de keuken. Ik vind het prettig om dit online te bestellen omdat ik dan goed de kosten in de gaten kan houden. Bovendien hebben ze online een uitgebreider assortiment dan in de stenen winkel.
Bij de andere supermarkt haal ik dan o.a. brood, beleg, aardappels en wat houdbare producten. Hiervan is ook een deel biologisch, maar niet alles.
Deze manier leverde mij deze week een mooie hoeveelheid boodschappen op voor 70 euro. Dat is voor ons doen erg voordelig. Ik ben heel benieuwd hoe het volgende week uitpakt!

Wat is er veranderd?

Eerder had ik dus een biologisch groente- en fruitpakket welke thuis werden bezorgd. Dit pakket was duurder dan wanneer ik dezelfde producten en hoeveelheden bij de huidige winkel koop en dat was dan ook de reden om te veranderen. Naast de pakketten deed ik dan op een ander moment boodschappen bij de supermarkt; omdat dit vaak halverwege de week was kocht ik ook nog extra's bij het groentepakket terwijl dat eigenlijk niet nodig was. Door nu alles in 1 keer te halen hoop ik minder extra's te kopen.

Komende tijd zal ik proberen elke week mijn uitgaven op het blog te vermelden. Mocht er interesse zijn in een boodschappenlijstje laat het dan even weten dan wil ik dat er wel bij zetten.

Wat is jullie boodschappenbudget en voor hoeveel personen is dat?


2 opmerkingen:

  1. Ik heb 85 euro per week voor 4 personen. 2 Volwassenen en 2 kids, maar in de leeftijd van volwassen eters. Het gaat goed. Niet biologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is heel netjes! Dat lijkt mij een mooi streefbedrag, ervan uitgaande dat er dan nog wat periodieke kosten bij komen. Maar ik denk ook dat dat wat optimistisch is voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen