zondag 23 oktober 2016

Rode kool ovenschotel

Afgelopen week aten wij een ovenschotel met rode kool. Het recept komt van een receptenkalender die ik ooit eens kreeg. Toen ik dit recept las dacht ik in eerste instantie: dat is toch niet te eten?! Maar dan had het natuurlijk nooit een plekje op de kalender verdiend ;)
Dus vorig jaar besloot ik eindelijk eens om het recept te proberen. En het was lekker!!!

Ik zat me al een tijdje te verheugen op de eerste rode kool van het seizoen en afgelopen week was het eindelijk zo ver :)   Nu houd ik ook héél erg van traditionele rode kool dus ik had een enorm dilemma wat ik eerst zou maken...

Het werd allebei ;)   De kool was zo groot en de rest van de familie houdt niet zo van traditionele rode kool dus maakte ik eerst ovenschotel en van de rest van de kool lekker gewoon rode kool voor mijzelf. (Ik had ook nog moesappels dus nog lekker met eigengemaakte appelmoes ook).

Het recept voor de ovenschotel deel ik graag met jullie, dus bij deze:

Ingrediënten:

  • 500 gram gesneden rode kool
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 eetlepels appelstroop
  • 2 stevige appels
  • 2 eetlepels boter
  • voor ongeveer 3 personen aardappelpuree
  • kaneel
  • 100 gram geraspte kaas
  • 200 gram feta
  • 1 theelepel mild paprikapoeder
  • olijfolie
  • zout en peper (vers gemalen)
Werkwijze:

Fruit de gesnipperde knoflook in olijfolie. Voeg de appelstroop en de gesneden rode kool toe. Bak dit tot de kool gaat slinken en breng op smaak met peper en zout. 
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in plakken. Bak ze in een koekenpan met boter lichtbruin.
Schep de aardappelpuree in een ingevette ovenschaal, leg daar de plakken appel op en bestrooi met kaneel. Schep hier de rode kool over en strooi de geraspte kaas erover heen. Verkruimel de fetakaas over de kaas en strooi daar paprikapoeder over en sprenkel tot slot nog een beetje olie over het geheel. 
Bak 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180º C tot de kaas mooi kleurt. 


Eet smakelijk!!


Bron: Dagkookboek - 365 dagmenu's van Marianne Stuit



6 opmerkingen:

  1. Heerlijk! Ook lekker met gerookte kip erdoor en ras-el-hanut :) Nu krijg ik er echt weer zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ga ik dan misschien ook eens proberen :)

      Verwijderen
  2. bedankt voor het delen van dit recept, ik ga het maken wat voor vlees eet je erbij? gr sonja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sonja,
      Ben benieuwd wat je ervan vindt!
      Dit is voor ons een complete maaltijd dus zonder vlees. Wij eten zo'n 3 à 4 keer in de week vegetarisch.

      Verwijderen
  3. Wat een grappige combinatie met die kaas! Leuk om eens iets heel anders te maken met rode kool!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klonk mij in eerste instantie iets te spannend, maar dit is nu toch één van mijn favoriete recepten

      Verwijderen