zaterdag 22 oktober 2016

De kachel

Vorige week verschenen er op verschillende blogs berichtjes over de cv. Ging die al aan, of werd er nog een dekentje gepakt? Voor de één is het een sport om zo lang mogelijk de cv uit te laten, de ander vindt het foute zuinigheid.

Wij behoren tot het eerste soort. Voor ons is het een sport om de cv zo lang mogelijk uit te laten. Maar omdat wij hoofdzakelijk met de houtkachel verwarmen is dit meestal ook makkelijker. Behalve dit jaar, want we waren een beetje laat met het vegen van de schoorsteen dus de kachel kon nog niet aan. En het kleine meisje wil het liever niet te koud hebben dus ging ook hier de cv aan vorige week. Nou kon ik me er niet al te druk om maken, maar ik miste eigenlijk wel de gezellige warmte van onze kachel, dus ik was heel blij toen vorig weekend de kachel geveegd werd door de man! Afgelopen week heeft de kachel goed gebrand, woensdag was het koud in huis toen ik 's ochtends beneden kwam dus ging de kachel al direct aan, heerlijk!

De kachel heeft natuurlijk wel brandhout nodig, nu hebben we daarvan zat, maar ik moest wel telkens nog even aanmaakhoutjes hakken. Op zich geen punt, maar niet altijd handig, bijvoorbeeld met het meisje in de draagdoek op mijn buik... Vandaag waren de jongens lekker naar de speeltuin met buurjongetje en het meisje sliep dus heb ik een flinke voorraad houtjes gehakt. En dat was bijna net zo fijn als die brandende kachel :) :)   Zo fijn om weer lekker fysiek bezig te kunnen zijn.

(Doordat wij zoveel mogelijk met de houtkachel stoken besparen we flink op gas en verbruiken we minder dan 500 kuub per jaar. Zo besparen we ook nog eens op de kosten voor de aansluiting. Meer hierover lees je op mijn eerder blog over onze energierekening)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten