donderdag 1 september 2016

Keuzes

Op mijn blog waarin ik ons huishoudboekje deelde kreeg ik een interessante reactie van Jantine. Zij wees mij op overheidsbeleid wat ongunstig zou zijn voor éénverdieners en vroeg zich af of ik dat ook meegewogen heb in mijn keuze om te stoppen met werken.

Het artikel waar ze mij op attendeerde (deze) verraste mij tegelijkertijd wel en niet. Ik was ervan op de hoogte dat het soms ongunstig uitpakt om meer te werken omdat je dan toeslagen verliest. Je werkt dan harder maar houdt netto minder over. Maar het verschil wat in dit artikel beschreven werd vond ik wel enorm!

Nu is de situatie voor ons wel wat anders omdat het artikel over gezinnen in huurwoningen gaat en wij hebben een koophuis. In mijn blog over rondkomen van 1 salaris schrijf ik al wel over de veranderingen voor ons wat betreft regelingen voor (niet) werkende ouders, de algemene heffingskorting en de combinatiekorting. Wat dat betreft gaan we er wel op achteruit. Tegelijkertijd krijgen we nu ook kindgebonden budget dus er zijn ook voordelen.

Ja, in totaal gaan we er op achteruit nu ik niet meer werk, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch. We hebben nu minder inkomen en profiteren van minder belastingvoordeel. Maar dit is voor mij geen reden om toch te blijven werken.
Wat voor ons doorslaggevend is, is dat we graag willen dat ik thuis blijf bij de kinderen. Daarbij hebben we natuurlijk wel gekeken of we rond kunnen komen. De vraag was dan ook niet hoeveel we erop achteruit zouden gaan maar of we het kunnen redden van 1 inkomen.
Gelukkig kunnen we die vraag met ja beantwoorden en kan ik nu genieten van het 'thuisblijfmoederschap'.

Overigens ben ik niet geheel zorgeloos. Met onze huidige manier van leven is het krap rondkomen. Regelmatig zet ik onze financiën op een rij en weeg ik onze keuzes voor verschillende budgetten opnieuw af. Voorlopig veranderen we niks maar proberen we op alle fronten een beetje te besparen. Hopelijk kan ik over een paar maanden iets positiever naar ons huishoudboekje kijken.

4 opmerkingen:

  1. Ja, het is echt belachelijk he, dat verschil. Asociaal eigenlijk.
    Wat jammer van die hoge hypotheek. Das echt een heleboel geld. Kan je daar niet iets aan veranderen? Overzetten, rente herzien of loont dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die hypotheek... We hebben 6 jaar geleden gekocht en op verzoek van man de rente vrij lang vast staan. Toen leek de rente al niet zo hoog, wisten wij veel dat ie zo ver zou dalen :( Nu oversluiten zou enorme boeterente opleveren. Het beste wat we kunnen doen is aflossen denk ik.
    We hadden dit jaar een aflossing op de planning staan maar toen begaf de auto het, hopelijk gaat het volgend jaar wel lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hoeft helemaal niet zoveel bij te verdienen om als tweeverdiener te worden aangemerkt, en dan krijg je de voordelen waarmee de overheid tweeverdieners beloont.

    Op Het Moederfront staat een artikel met het bedrag.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je de combinatiekorting bedoeld? Om het inkomen te verdienen waarbij je in aanmerking komt voor combinatiekorting moet ik ruim 1 dag per week werken. Dan zou ik niet meer fulltime thuis bij de kinderen kunnen zijn.

      Verwijderen