donderdag 22 september 2016

Een vriezer vol!

Sinds een week of 6 hebben we een nieuwe vriezer. Een hele grote van 360 liter! Deze heeft een kleine onzuinige(!) vriezer met 3 lades vervangen en moet zorgen voor meer voorraad ruimte. Hij bleef een tijdje angstvallig leeg maar inmiddels raakt hij aardig gevuld :)

Wat ligt er allemaal in onze vriezer
Standaard ligt er een flinke hoeveelheid vlees in. Wij kopen ons rundvlees en varkensvlees bij een boer in de buurt en laatst hebben we voor het eerst een grote hoeveelheid biologische kip gekocht via internet. Dit neemt bij mekaar al 2 van de 8 lades in beslag. 
Eén lade ligt bijna helemaal vol met fruit. Dit is grotendeels geoogst uit eigen tuin, maar ook goedkoop ingekocht en gebruik ik om af en toe smoothies te maken. Meestal maak ik die als ik fruit op de schaal heb liggen wat echt op moet, maar vaak wil ik er dan nog wel wat bij en dat ligt dan mooi op voorraad in de vriezer.
De volgende lade is voor groente. We hadden dit jaar weinig opbrengst uit de tuin om in te vriezen maar ik heb wel het één en ander aan seizoensgroente ingekocht. Daarnaast hadden we vorige week per ongeluk een extra groentepakket ontvangen in plaats van fruit en toevallig konden we met die inhoud mooi nasipakketjes maken. De groentelade ligt nu dus echt bijna vol.
Dan is er één lade gereserveerd voor het brood en de kleine lade onderin probeer ik altijd gevuld te hebben met frietjes en wat snacks zodat we niet naar de snackbar uitwijken.
Tot slot is er nog een lade met van alles en nog wat. Hier liggen ijsjes in de zomer maar ook restjes taart, overgebleven tortilla's en beetjes deeg voor hartige taart. 
Complete maaltijden vries ik eigenlijk bijna nooit in. Uit ervaring weet ik dat we deze vaak lang laten liggen. Echter aten we afgelopen week twee keer soep en beide keren was er genoeg over voor nog een hele maaltijd. Vier keer in de week soep vind ik toch wat teveel dus nu staan er twee bakken soep in de vriezer, plus een basis voor tomatensoep omdat ik zoveel tomaten in de groentepakketten had. 

Alles op een lijstje
Met zoveel voorraad in de vriezer vind ik een beetje overzicht wel belangrijk. Om te beginnen heeft alles een vaste plek in de vriezer. Dat lijkt mij heel logisch, maar mijn man kan gerust een doos kroketten uit de ondersta la pakken en ze bovenin weer terug leggen. Daarom hangt er op de vriezer een lijst met de indeling. Behalve dat er op staat wat in welke lade hoort, houdt ik op dit lijstje ook bij wat ik in de vriezer leg en streep ik het door wanneer ik er iets uit haal. Zo kan ik goed de voorraad bijhouden en tijdig aanvullen. 

Besparing
De belangrijkste reden om een vriezer te hebben is het gemak. Het is fijn om bijvoorbeeld brood in te kunnen vriezen zodat je niet om de dag naar de winkel hoeft. Maar het helpt ons ook om te besparen. In verbruik is onze grote vriezer erg zuinig en verbruikt hij niet meer dan de kleine vriezer die we hadden. Doordat we sommige producten groot in kunnen kopen gaan we minder vaak naar de winkel en kopen we ook minder onnodige producten. Bovendien komt een deel van de inhoud uit eigen tuin en is een ander deel heel goedkoop ingekocht in het juiste seizoen. 
Een concreet bedrag aan besparing zou ik niet kunnen noemen maar ik denk dat we het verbruik op jaarbasis wel besparen op de boodschappen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten