maandag 5 september 2016

De moestuin

Vandaag heb ik wat werk in onze mini moestuin verricht en direct het één en ander verwerkt. (Ben wel een beetje kapot nu, maar dat terzijde...)

We hebben een kas van 2,5 x 1,9 en daarnaast een stukje moestuin van 2,5 x 1,5. In de kas hebben we tomaten en paprika's, wat pepers en een druif. Die laatste is een beetje gek misschien, maar die druif stond precies op de enige plek waar de kas kon staan.
Naast de kas staan nog wat extra tomatenplanten, de sperziebonen en hier hebben ook de tuinbonen gestaan. Er staat nog een komkommerplant en er heeft andijvie, tatsoi, en sla gestaan. Verder hebben we in de voortuin nog pompoenen, courgette, bessen en aardbeien.

Vandaag heb ik de tomatenplanten uit de kas gehaald. Er zaten nog wat kleine groene tomaatjes aan maar die heb ik maar opgegeven. Nu kan ik er mooi nog wat anders neerzetten de komende weken. Ik plukte buiten nog wat tomaten en ik heb nu ongeveer genoeg om voor 2 maaltijden saus te maken.
Nu de tomatenplanten weg zijn kon ik ook mooi bij de druiven die achter de tomaten groeiden en die moesten er nodig af, ze begonnen al wat in te drogen.Morgen ga ik sap koken uit de druiven, ze hebben vrij veel pitten en ik vind ze niet zo lekker om zo te eten.

De boontjes buiten had ik er een week of 3 al bijna uitgetrokken. De eerste oogst was zeer mager en de plantjes zagen er slecht uit. Gelukkig voeg ik nooit zo snel de daad bij het woord, want 2 dagen later zaten er ineens knopjes in. Nu zitten ze vol bloemetjes en toen ik goed keek zaten er zelfs al een boel bonen aan. Dus plukte ik ook een maaltje boontjes voor in de vriezer.

Bij mijn ouders plukte ik gisteren al wat frambozen, bramen en aardbeien. Ik voegde nog wat aardbeien uit onze tuin toe en maakte 3 potten jam. Normaal vries ik een hoop in en kook jam in bulk maar dit jaar wilde ik niet op het einde van de zwangerschap nog met een berg werk zitten dus doe ik telkens wat.

We hebben ook nog wat leifruitbomen in de tuin en vandaag heb ik de appels geplukt. De bomen staan pas 3 jaar dus we oogsten nog niet heel veel, maar toch erg leuk en lekker. De appels moeten nog even narijpen, ze zijn nu nog wat zuur en niet helemaal lekker van structuur. De peren zijn denk ik ook wel rijp, maar dat moet ik nog even opzoeken.

De jongens hebben ook goed geholpen; ze weten goed wat te plukken en nog beter wat lekker is om op te eten ;)   Al met al een druk middagje, maar met een fijn resultaat!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten