zaterdag 10 september 2016

De auto

Ik zou wel willen dat ik heel concreet inzichtelijk kon maken hoe mijn autogebruik en autokosten zijn veranderd nu ik niet meer werk. Helaas weet ik wel dat dit me niet gaat lukken. Toch vind ik het leuk om er wel eens over na te denken en dingen op een rijtje te zetten.

Mijn autogebruik
Sinds ik niet meer werk is mijn autogebruik nogal veranderd. Ik rijd natuurlijk niet meer naar mijn werk, maar ook buiten deze ritten om ben ik de auto minder gaan gebruiken. Vooral de laatste maanden ben ik hier meer op gaan letten. Ik heb nu meer tijd om dingen op de fiets te doen. Eerlijk gezegd had ik daar eerder misschien ook wel tijd voor maar niet de rust, dan wilde ik veel vaker 'even gauw'.
Daarnaast is autogebruik ook één van de dingen waar ik op probeer te bezuinigen om financiële redenen en wil ik mijn kinderen niet het idee geven dat je altijd maar even met de auto weg kunt.
Tot slot merk ik dat uitjes (leuk dan wel noodzakelijk) met de auto onrust en stress veroorzaken bij mij en bij de kinderen. Ik heb nu dus met mezelf afgesproken dat we maximaal 2 doordeweekse dagen met de auto weggaan en dat we per keer niet meer dan 2 stops doen. Dus we combineren dan geen 4 dingen want dat levert weer stress op.

De kosten
In mijn kasboek tel ik bij de autokosten de wegenbelasting en de benzine mee en eventueel onderhoud en reparaties (verzekering betaal ik per jaar dus dat is geen maandelijkse post).
Toen ik nog werkte noteerde ik gemiddeld 250 tot 300 euro per maand in mijn kasboek.
De eerste maanden erna zijn wat onduidelijk; ik pakte toen nog vaak de auto voor van alles en nog wat en we hadden toen veel problemen met de auto en gaven hier geld aan uit.
De afgelopen twee maanden noteerde ik gemiddeld 150 euro.
Uit deze cijfers kan ik helaas totaal geen conclusies trekken, om verschillende redenen:
Toen ik nog werkte noteerde ik mijn reiskostenvergoeding als negatief bedrag ter compensatie van de benzinekosten, maar de reiskostenvergoeding was natuurlijk meer dan een benzinevergoeding dus daarmee werd het bedrag lager dan mijn werkelijke gebruikskosten.
Daarnaast hebben we 2,5 maand nadat ik stopte met werken een andere auto gekocht met een iets ander verbruik dus ook daardoor is het lastig om verschil te zien tussen toen ik werkte en nu.

Maakt het uit dat ik niet precies kan zien waarom ik minder kosten heb? Nee, voor mij niet. Ik ben vooral blij met de cijfers.
Nog blijer ben ik met mijn nieuwe houding ten opzichte van autogebruik. Het voelt goed om de auto minder te gebruiken. Ik hoop dat ik dit vol kan houden als het minder mooi weer is en met een baby erbij. In januari maak ik de balans op van afgelopen jaar dus dan kan ik er wellicht meer over zeggen!





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen