woensdag 31 augustus 2016

Wasbare luiers

Vanaf deze week 'mag' de baby komen. Tijd dus om de luiers in de kast te hebben liggen. Daarvoor hoef ik niet naar de winkel maar heb ik de wasmachine aangezet; we gebruiken namelijk wasbare luiers.

Toen onze oudste zoon 8 maanden oud was zijn we overgestapt op de wasbare luiers. Hoofdzakelijk vanwege het milieu en ik hoopte er ook mee te kunnen besparen op den duur. Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder en gebruiken we nog steeds deels wasbare luiers. Ik was toch wel benieuwd wat ik in die jaren heb uitgegeven aan wasbare luiers en heb bespaard op wegwerpluiers.

Hoe luierden onze kinderen?

Onze oudste ging vanaf 8 maanden deels in wasbare luiers. Dat wil zeggen: thuis wasbaar en op het kinderdagverblijf wegwerp. Helaas kreeg hij vanaf 18 maanden uitslag in zijn liezen van de luiers. Zijn urine begon rook toen ook veel sterker dus vermoedelijk kwam het daardoor. Ik heb van alles geprobeerd maar we kwamen niet van de uitslag af, behalve door over te stappen op wegwerp. Vanaf die tijd heeft hij 2 jaar wegwerp luiers gedragen en nu is hij met 3,5 jaar zindelijk. 

Onze tweede zoon heeft vanaf het begin wasbare luiers gedragen. Ook hij kreeg vanaf 1,5 jaar uitslag in zijn liezen en toen zijn we wederom overgestapt op wegwerp luiers. 

We hebben voornamelijk een tweedelig systeem gebruikt, katoenen of bamboe luiers met een overbroekje eroverheen. We hebben zowel overbroekjes van PUL als van wol. Daarnaast hebben we nog een aantal zogenaamde all-in-one luiers. Deze gebruikten we vooral in het begin onderweg, maar we ervaren toch regelmatig lekken dus ze hebben niet de voorkeur. 

Wat hebben we uitgegeven?

Ik heb een klein deel van onze luiers tweedehands gekocht. Helaas had ik een paar keer negatieve ervaringen met de kwaliteit van tweedehands luiers dus daarna heb ik alles nieuw gekocht. Ik hoopte mijn luiers voor meerdere kinderen te kunnen gebruiken dus had het er wel voor over. 
In totaal gaf ik afgelopen 3 jaar €761 uit aan broekjes, inleggers en complete luiers. Daarbij gaf ik nog €63 uit aan accessoires zoals wegwerpinleggers en wolvet voor de wolbroekjes. 
Die luiers moesten ook nog gewassen worden. Ik vulde de wassen ook wel aan met andere was dus het is wat lastig rekenen. Volgens het Nibud kost een wasbeurt €0,87 aan energie, water, wasmiddel en afschrijving/onderhoud. Ik ben uitgegaan van 1 tot 1,5 was extra per week en kom zo op een totaalbedrag tussen de 124 en 164 euro; ik ga voor het gemak uit van €150.
Totaal uitgaven aan wasbare luiers, accessoires en wassen: €974

Wat hebben we bespaard?

In de tijd dat de jongens wasbare luiers droegen spaarden we de kosten voor wegwerpluiers uit. Dit komt neer op een bedrag van €580. 
Hiervoor heb ik niet de dagen gerekend dat ze naar het kinderdagverblijf gingen, want daar zaten de luiers in de kostprijs, dus bespaarden we niks extra. 
Ik denk dat ik de kosten voor wegwerp luiers vrij krap gerekend heb, dus het zou goed kunnen dat we al wat meer bespaard hebben. 
Daarnaast zijn we bij de geboorte van onze tweede zoon begonnen met het gebruik van wasbare billendoekjes en leverde ook een flinke besparing op; ik denk zo'n €75. Deze doekjes heb ik geknipt van versleten moltons dus hebben me niks gekost. 
Totale besparing op wegwerp luiers en doekjes: €655

We hebben onze investering er dus nog niet helemaal uit zoals je ziet. Hadden onze jongens langer in de wasbare luiers kunnen blijven dan had dat een groot verschil gemaakt. Maar met een derde kindje op komst zullen we kosten van de luiers zeker terugverdienen middels de besparing op wegwerpluiers. De besparing op wegwerpluiers zal dit keer wat groter zijn omdat dit kindje niet naar het kinderdagverblijf zal gaan. 

Tot slot, zoals ik bovenaan dit blog al schreef, was het milieu voor ons de belangrijkste reden om over te stappen dus eigenlijk is deze berekening meer bijzaak (maar wel leuk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten