vrijdag 19 augustus 2016

Slaap, kindje slaap

Vorige week noemde ik al even dat onze jongste zoon zo moeilijk in slaap komt. Hij heeft veel energie en kan zich moeilijk overgeven aan de slaap.

Als baby viel dit al op, na een nachtvoeding was hij vaak lang wakker en druk aan het kletsen. In eerste instantie sliep hij bij mij, dan hoefde ik mijn bed niet uit voor de vele nachtvoedingen en daardoor kreeg ik meer rust.
Maar toen begon het nachtbraken na de voedingen, gezellig kletsen en spelen met mij, waardoor we beiden weinig slaap pakten. Hij is toen naar een eigen kamer verhuisd waar hij sneller weer in slaap viel na een voeding en uiteindelijk was het voor mij minder belastend om meermaals per nacht uit bed te moeten dan een wakker kind in mijn eigen bed te hebben.

Toen hij bijna 1,5 was begon hij moeite te krijgen met inslapen, hij kon slecht alleen zijn leek het. Hij is toen naar de kamer van zijn broer verhuisd en dit leek wel even te helpen maar dat was van korte duur. Sindsdien blijven we bij hem tot hij slaapt.
Maar na een tijdje werd hij steeds vrolijker met naar bed gaan en begon de clown uit te hangen. We hebben toen van alles geprobeerd: later naar bed, vroeger naar bed, streng zijn, heel lief bij hem liggen, middagslaapje afschaffen, niks hielp voor langere tijd. Het middagslaapje is er wel af gebleven want dat vond hij zelf ook niet meer nodig.

Uiteindelijk heb ik de strijd opgegeven, want strijd was het inmiddels wel geworden. Ik ging gewoon bij hem liggen zodat hij zijn bed niet meer uit ging en verder vond ik het wel prima. Af en toe leek er verbetering te zijn en ging hij makkelijker slapen maar we gingen telkens weer terug naar af. In de praktijk lig er 1 tot 1,5 uur naast voordat hij slaapt.
Toen hij noodgedwongen een keer bij mijn ouders logeerde heeft hij tot 11 uur vrolijk beneden gezeten, ze kregen hem niet in slaap.

Reden voor ons dat hij niet mee uit logeren ging met zijn broer op het eerste logeertripje deze vakantie. Maar een week later was het volgende logeerfeest en oma zag het wel zitten. We bedachten ons dat het toch niet slechter kon worden en wie weet deed het hem wel goed.

En nu vieren we een bescheiden feestje: bij oma sliep hij zodra hij zijn matras raakte en afgelopen week valt hij telkens binnen een half uur in slaap, maar meestal al binnen een kwartier! Het grootste verschil is dat hij zich over lijkt te geven: hij blijft nu liggen in plaats van dat hij gaat zitten, staan, koprollen en nog veel meer.
Ik reken er nog maar niet op dat het zo blijft, maar ik heb wel stiekeme hoop. Het zou het bedritueel wel wat vergemakkelijken en dat is straks met een verse baby best lekker.


2 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder dat hij zo veel energie heeft. Slapen kan je inderdaad niet afdwingen. Was het maar zo ;) Hopelijk heeft hij de smaak nu te pakken!

    BeantwoordenVerwijderen