zaterdag 13 augustus 2016

Rondkomen van één salaris

Een half jaar geleden ben ik gestopt met mijn betaalde baan om thuis te blijven bij mijn kinderen. Dit heeft veel invloed op onze inkomsten en uitgaven, maar wat veranderd er eigenlijk allemaal en hoe vangen we dat op?

Verwachte veranderingen qua inkomsten en uitgaven

In eerste instantie keken we naar concrete cijfers, mijn salaris wat weg zou vallen en tegelijkertijd ook de kosten van de kinderopvang. Mijn salaris bedroeg 800 euro en de netto kosten voor kinderopvang 355 euro. Dit tezamen betekent dat we 445 euro per maand minder te besteden hebben.

Maar er veranderd natuurlijk veel meer. Er komen nieuwe kosten, een kleine opsomming:
* peuterspeelzaal: 74 euro per kind. (afgelopen half jaar alleen de oudste, maar na de vakantie gaan ze allebei naar de peuterspeelzaal)
* meer kosten voor eten en drinken: we hebben ons biologisch pakket aangepast en betalen nu 70 euro per maand meer om voldoende fruit te hebben. 
* hogere stookkosten omdat we meer thuis zijn: in de praktijk lastig te meten omdat we een heel laag verbruik hebben en voornamelijk hout stoken. We houden al een paar jaar ons verbruik bij dus misschien zie ik hier naar een jaar toch wel verschil, maar nu is het nog moeilijk te zeggen.

Belastingtechnisch verandert er ook het één en ander, zowel per maand als op jaarbasis.
Een maandelijkse verandering is dat we nu kindgebonden budget ontvangen: ongeveer 35 euro per maand, maar dit is gebaseerd op verwacht inkomen voor 2016 en kan dus nog wijzigen. Verder krijgen wij geen toeslagen.
Op jaarbasis zijn er twee veranderende posten, namelijk de combinatiekorting en algemene heffingskorting, ook wel aanrechtsubsidie genoemd. 
Als ik het goed begrijp krijg ik de algemene heffingskorting straks uitbetaald. Maar hoeveel precies is me niet duidelijk omdat deze regeling afgebouwd wordt en omdat ik dit jaar natuurlijk nog wel 2 maanden gewerkt heb. De precieze uitkomst hiervan zullen we volgend jaar zien in de definitieve aanslag over 2016.
Wat betreft de combinatiekorting; dat is een bedrag wat je als minst verdienende partner krijgt afhankelijk van je salaris. Deze wordt net als de algemene heffingskorting berekend bij de definitieve aanslag. Er geldt een minimum inkomen om hiervoor in aanmerking te komen en waarschijnlijk kom ik hiervoor niet in aanmerking in 2016. Vorig jaar bedroeg mijn combinatiekorting ruim 1400 euro.

De laatste twee posten, algemene heffingskorting en combinatiekorting, rekenen wij niet mee in de vraag of we rond kunnen komen van 1 salaris. Dit zijn voor ons extraatjes die naar de spaarrekening gaan. Het kindgebonden budget rekenen we wel tot onze inkomsten. 

Als ik bovenstaande bedragen allemaal bij mekaar pak komt het erop neer dat we 415 euro minder te besteden hebben en komt er 144 - 218 euro aan extra kosten bij, afhankelijk van 1 of 2 kinderen op de peuterspeelzaal. Per maand moeten we dus 559 of 633 euro overbruggen.

Hoe vangen we deze terugval in inkomen op?

Toen ik nog werkte spaarden we een deel van mijn salaris, gemiddeld zo'n 350 euro per maand. Dan blijft er dus nog ongeveer 250 euro over wat we moeten compenseren. 
Ik heb een aantal posten gekozen om op te bezuinigen, te weten:
* kleding: ik koop voor de kinderen kleding op een kledingbeurs en voor mezelf vrijwel geen nieuwe kleding meer maar ook tweedehands. 
* uit eten / afhaal / snacks: we gingen al minder vaak uit eten sinds we kinderen hebben maar nu sparen we er voor. Eerder haalden we regelmatig friet bij de snackbar, nu bakken we alleen nog zelf. Man haalde onderweg vaak wat bij een tankstation en probeert dat ook minder te doen.
* abonnementen: geen abonnementen op tijdschriften meer. 
* cadeaus: ik geef minder geld uit aan cadeaus, soms door dingen zelf te maken, maar ook door eenvoudiger, en zo ook goedkopere, cadeaus te geven. 
* we proberen nog zuiniger om te gaan met gas en energie. We hebben sinds vorig jaar een zonneboiler en hier moet nog het nodige aan gesleuteld worden. Als dit voor mekaar is zullen we vanaf deze winter hier meer profijt van hebben.

Hoe gaat het nu?

Omdat ik een kasboek bijhoud kan ik wel zien dat we inderdaad besparen op alle bovengenoemde posten. 
Het liefst zou ik zien dat we elke maand uitkomen met ons geld en zelfs nog wat kunnen sparen. Helaas heb ik daar nog geen goed zicht op omdat we momenteel nog een verbouwing afronden met de nodige kosten. We proberen deze kosten zoveel mogelijk van de lopende rekening te betalen maar daardoor wordt er zeker niks extra gespaard. 
We hopen binnen twee maanden onze uitgaven gestabiliseerd te hebben en dan zal ik sowieso weer verslag uit brengen. 
Daarnaast zal ik binnenkort een overzichtje plaatsen van onze vaste inkomsten, vaste lasten en budgetten voor variabele lasten. 








2 opmerkingen:

  1. Wat een interessante post! Ik ga hem delen op de facebookpagina van Het Moederfront!

    Mooi hoe je laat zien dat het mogelijk is om rond te komen van 1 salaris.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen