donderdag 11 augustus 2016

Lasagne

Mijn eerste afspraakje met mijn mijn was destijds bij hem thuis. Hij zou lasagne voor mij koken, hmmm mijn lievelingseten. Alleen verschilden onze opvattingen nogal... Ik hield van véél saus en niet teveel pasta, hij had het liefst een stevig pak bladen met wat saus erbij.
Eenmaal aan het koken stonden we lekker te kletsen en ik zag al dat hij niet aan het opletten was; grote scheppen saus en dan de bladen en zo was de saus al gauw op en zaten er 3 laagjes blad in. Zijn teleurstelling was dan ook zichtbaar met het opscheppen toen alles instortte, maar ik heb gesmuld! 
Verder was het ook een zeer geslaagde date, want inmiddels zijn we alweer 10,5 jaar samen.

Het recept voor de perfecte lasagne is inmiddels wel wat gewijzigd. Allereerst ben ik bekeerd tot stevige lasagne en dus gaan er minimaal 4 lagen lasagnebladen in. De saus is niet langer uit een pakje maar maken we zelf. Het heeft lang geduurd voordat ik hier een lekker recept voor had. Wij aten altijd saus uit een pakje met 500 ml water en 500 ml melk. Lasagne zonder melk of room is voor mij net macaroni uit de oven.
Toen ik zelf aan de slag ging had ik meteen wel bedacht dat 500 ml melk niet ging werken als ik een stevige lasagne wilde in plaats van soep. De eerste paar keer maakte ik dus een rode saus met alleen tomaat en groente en geen melk of room. Dit smaakte ons echter helemaal niet. Zodoende aten we maanden geen lasagne. Dat was toch wel een gemis dus besloten we weer eens ouderwets een pakje te halen; maar blegh, wat was dat zout!!
Toen bedacht ik me dat ik wel een soort van bechamelsaus kon maken om melk toe te voegen en tegelijkertijd de saus in te dikken. Sindsdien eten we weer regelmatig met smaak lasagne. Het recept deel ik natuurlijk graag met jullie. 

Recept lasagne

Ingredienten:
* 1 grote ui
* 2 tenen geperste knoflook
* 1 á 2 paprika's
* 250 gram champignons (ik gebruik altijd kastanjechampignons, die vind ik lekkerder qua structuur)
* 2 blikken gepelde tomaat
* eventueel 2 grote tomaten
* lasagnebladen
* +/- 3 handen geraspte kaas naar keuze, bij ons is dat jong belegen en parmezaan
* Peper, zout en kruiden: altijd lekker zijn Provençaalse kruiden, liefst wel die je in Frankrijk koopt want die zijn toch echt anders samengesteld dan wat je hier koopt. Van Provençaalse kruiden gebruik ik voor dit recept 1 a 2 eetlepels. 
Je kunt natuurlijk ook losse kruiden gebruiken, kies dan in elk geval voor basilicum, oregano, marjolijn en salie. Tijm en rozemarijn misstaan ook niet, maar daar kun je ook zonder. Oregano en salie zijn wat mij betreft de echte smaakmakers voor lasagne. 

voor de witte saus:
* 40 gram (room)boter
* 30 gram bloem
* 200 ml melk

Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180. Snijd de ui grof, de champignons in plakjes en de paprika in stukjes. 
Fruit de uit glazig in een goede scheut zonnebloemolie en voeg dan de champignons toe en de knoflook toe. Hier meteen zout en peper overheen doen, dan smaken de champignons veel lekkerder.
Even goed aanbakken en dan de paprika erbij. Na een paar minuten kunnen de tomaten in blik erbij en de kruiden naar smaak toevoegen. Dit kun je lekker laten pruttelen terwijl je de witte saus maakt.

Smelt de boter in een pannetje en roer dan de bloem erdoor. Laat dit zeker twee minuten bakken terwijl je roert, anders krijg je een vieze bloem smaak. 
Voeg dan de koude melk langzaam toe terwijl je goed blijft roeren. Laat dit dan ten minste 5 minuten zachtjes doorkoken voordat je het door de tomatensaus mengt. 

Snijd ondertussen de twee tomaten in plakjes. 
Meng de witte saus en tomatensaus en proef of het op smaak is, anders nog kruiden, peper of zout toevoegen. 
Om de lasagne op te bouwen begin je met een dun laagje saus, zo plakt het niet aan je ovenschaal en hoef je ook niet in te vetten. Ik doe op de tweede en de laatste laag altijd wat plakjes tomaat met daaroverheen kaas omdat er nog best wat vocht uit komt. 

Bak de lasagne in de oven in 30 minuten gaar. 
Tip: als je schaal erg vol zit leg er dan even aluminiumfolie onder om mogelijk overkoken op te vangen. 

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Hmm, dat klinkt lekker. Ik grijp nu altijd naar zo'n pak van Knorr wereldgerechten moet ik bekennen....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je al gewend bent om zelf wat verse groente toe te voegen is het ook amper meer werk. Sinds ik het zo maak hoef ik ook echt geen pakje meer. Maar héél soms denk ik ook wel terug aan de tijd van het gemak van pakjes hoor!

      Verwijderen