maandag 15 augustus 2016

Kippensoep

Gisteren aten we ons eerste gerecht met de kip die we onlangs kochten, namelijk kippensoep.

Omdat we zelf graag de porties wilden verdelen kozen we voor hele kippen die we zelf versneden hebben. Bij dat versnijden hielden we natuurlijk nog de karkassen over. Hier zit nog veel vlees aan en het zou zonde zijn om weg te gooien dus we maakten er soep van.

Hoe maak je zelf kippensoep
Voor dit recept gebruik ik de hoeveelheden die wij nu hadden maar dit kun je natuurlijk aanpassen
Breng 3 karkassen in 2 liter water aan de kook. Voeg een hele ui en 3 tenen knoflook toe, een bosje van maggiplant en groenselderij, flink wat versgemalen peper en een halve teaspoon (de echte maatlepel) zout.
Laat dit alles 4 uur koken en laat het een uurtje afkoelen alvorens het te zeven. Je hebt nu de bouillon en een bergje met vlees, botjes en je smaakmakers. Nu kun je al het vlees makkelijk van de botjes halen en terug in je bouillon doen, de rest kan weg.
Je kunt de bouillon met vlees nu invriezen of direct verder klaarmaken. Om er soep van te maken voeg je opnieuw water toe, ongeveer 1,5 liter, en breng je het weer aan de kook. Voeg voor de smaak wat kerriepoeder, paprikapoeder en uipoeder toe, van alle drie een halve teaspoon. Daarna kun je er nog naar smaak extra peper en zout aan toevoegen.
Als het kookt kun je er eventueel groente en vermicelli aan toevoegen. Persoonlijk vinden wij kippensoep het lekkerst zonder groente met alleen wat vermicelli.

Wat aten we er verder bij
Ik had nog een broodmix van de molen staan voor pompoen-mais brood. Deze heb ik vanmiddag gebakken in de oven op onze pizzasteen.
Voor op brood maakte ik kruidenboter en een lekkere paddenstoelen ragout. Het recept voor de ragout vind je op mijn receptenpagina.




2 opmerkingen:

  1. Lekker! Ik maak het ook graag. Ik breek eerst de botjes nog, en kook het in de snelkookpan. Als het afgekoeld is, houd je een soort gelei over. Maar opgewarmd is het zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zeg! Ik vind kippensoep altijd zo troostrijk klinken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen